Cijfers

10 juli 2016

Cijfers

Hoera! Afgelopen maand is mijn levensverwachting met bijna 7 jaar gestegen. Hoewel….?

De rekenmeesters van het Centraal Bureau voor de statistiek (CBS) kwamen met het blije bericht dat ik, geboren in 1950, wel 85 jaar zou worden. Terwijl de cijferaars van de levensverzekeringsmaatschappijen vorig jaar nog rekenden op 78,4 jaar. Wonderlijk? Welnee. Het CBS is een politiek instrument in handen van het Kabinet. En als je een politieke discussie voert over aantasting van onze pensioenen en het verhogen van de AOW leeftijd, dan is manipulatie met cijfers een logisch middel.

Ik moest bij het lezen van die cijfers onmiddellijk denken aan Martijn, een kennis van ons, die jaren terug zijn baan heeft opgezegd als econometrist bij het Ministerie van Economische Zaken. Volgens geldende modellen had hij de groei van de economie berekend. Maar die cijfers waren de Minister niet welgevallig, want deze zat midden in de onderhandelingen over een aantal grote CAO’s die afliepen. En economische groei zou een argument voor de vakbonden zijn om de looneisen op te schroeven. Tenslotte wil iedereen die werkt meeprofiteren van die groei, niet alleen de aandeelhouders. Maar hij kreeg het bevel om de cijfers te verlagen. Dat ging tegen zijn ethiek in en hij nam ontslag.

En ja hoor, afgelopen week werd al aangekondigd dat de pensioenen verlaagd zullen worden volgend jaar. Oorzaak? De pensioenfondsen kunnen straks anders niet aan hun verplichtingen voldoen.

Maar ondertussen klotst het geld tegen de plinten daar. Het grootste deel van de gelden van de pensioenfondsen is belegd in aandelen. En hoe is het die arme aandeelhouders vergaan sinds in 2008 de crisis uitbrak? Erg goed. Tussen 2010 en 2015 zijn de dividenden gestegen met 56%. Hebt u dat terug gezien in uw loon of uitkering?

Ja, maar de rente staat toch heel laag? Ook dat is een politiek besluit. Enkele jaren terug zijn de rekenregels aangepast, zodat de pensioenfondsen moeten rekenen met een rente die zogenaamd veertig jaar lang hetzelfde blijft. Dus als je de Centrale banken de opdracht geeft om de rente op 1% te houden dan wordt er een schijnverlies geleden door de pensioenfondsen.

Gratis geld voor Zuid Europa, gratis geld voor de lidstaten van de EU en gratis geld voor de banken. En u als belastingbetaler, pensioengerechtigde en werknemer betaalt dat.

Dat is de werkelijke oorzaak. Maar dit kabinet verhult dit politieke spelletje, door jong en oud tegen elkaar uit te spelen. In het beeld dat wij voorgeschoteld krijgen zijn alle ouderen vitale golfers, die regelmatig dure reizen maken en in dure sportwagens rijden en zo het geld van toekomstige generaties aan het verbrassen zijn.

Ik kom voornamelijk ouderen tegen die hun leven lang keihard gewerkt hebben en versleten zijn. Die van een karige AOW en soms een aanvullend pensioentje sober moeten leven. Die een boete op ziek zijn moeten betalen door de eigen bijdrage bij ziekte. Die niet in een koophuis wonen, maar wel huurverhogingen moeten betalen.

En die jongeren? Die worden straks de rijkste generatie ooit. Vanaf 2027 begint de generatie babyboomers massaal uit te sterven. In 2033 zijn de meesten gesneuveld. De zorgkosten dalen vanaf 2027 dramatisch. De vergaarde rijkdommen, zoals goed gevulde pensioenpotten, banksaldi, eigen huizen, vallen toe aan deze generatie. Dat is ze gegund, maar kom niet met sprookjes aan, zoals dit Kabinet, dat onze generatie hen van hun toekomst berooft.

Marcel Olierook

Wethouder voor de SP

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.