RESPECT

8 december 2021

RESPECT

Een aantal jaren terug had iedere West-Friese gemeente een eigen sociale dienst. Gezamenlijk hadden de 7 West-Friese gemeenten een sociale werkplaats. Maar dat moest veranderen. De uitkomst was een organisatie die alle bijstandsuitkeringen en de sociale werkplaats voor alle 7 gemeenten ging uitvoeren. Dat is WerkSaam geworden.

Waar er in een gemeente door ambtenaren sociale dienst nog vaak maatwerk geboden kon worden en de menselijke maat werd gehanteerd, werd dat verandert in een technocratische en bureaucratische organisatie waar het doel werd om zo min mogelijk uitkeringen te geven en zo hoog mogelijke productie in de sociale werkplaats te bereiken.

Het marktdenken sloeg toe.

Begrijp je een formulier niet zo goed omdat je laaggeletterd bent of de Nederlandse taal onvoldoende beheerst en daardoor iets verkeerd invult? Strafkorting of geen uitkering.

Kom je niet of te laat op een bijeenkomst of “cursus”, ook als je daar een goede reden voor hebt? Strafkorting of geen uitkering.

Ben je politiek vluchteling, hooggeschoold, spreek je vele talen vloeiend? Moet je dozen inpakken op de lopende band om “werkervaring” op te doen.

Werk je met je collega’s al jaren op de sociale werkplaats, mag je geen dozen voor Hello Fresh inpakken en mag je kaarten of breien. Want mensen met een uitkering kunnen veel sneller heel veel dozen inpakken dan jij en je collega’s. Dan kunnen er zwarte cijfers getoond worden aan de 7 gemeenten. Goed opgeleide mensen die helaas buiten de arbeidsmarkt vallen en een uitkering krijgen, worden verplicht om een tegenprestatie te leveren. De bedrijfswinsten staan dan centraal. En niet de zorg voor mensen met een handicap, en niet de zorg om mensen met competenties zo snel mogelijk aan echt werk te helpen.

Respectloos handelen wordt dan de norm.

Realiseren de uitvoerders zich wel, wat het betekent voor een gezin om onvoldoende geld te hebben om te leven? De schaamte omdat je kinderen op kapotte schoenen naar school moeten, of omdat je je kinderen onvoldoende te eten kan geven?

Zo ken ik een moeder die uit wanhoop al het speelgoed van haar kinderen stuk voor stuk op Marktplaats zette. De uitvoerend ambtenaar had zeker veel tijd over om Marktplaats af te struinen, want hij gaf haar een strafkorting van 100% omdat zij “kennelijk een bedrijf had”.

We zien dit soort gedrag op lokaal niveau, we zien het landelijk. Kijk maar naar de mensen die getroffen zijn door een bikkelharde Overheid rond de toeslagen kinderopvang.

Als de overheid zichzelf ziet als bedrijf, als de burger gezien wordt als potentieel crimineel, dan moet je niet gek kijken als die burger het vertrouwen in de Overheid verliest.

Wij, als burgers, zijn er niet voor de Overheid. De Overheid is er voor ons.

Respect tonen is respect terug krijgen.

In maart 2022 zijn er weer verkiezingen voor de gemeenteraad. De SP doet mee in Enkhuizen en in Stede Broec. Wij willen het respect voor de burger weer terugbrengen. Help ons daarbij en breng uw stem op ons uit.

Marcel Olierook

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.