h

Commissie Grondgebied 19 april

20 april 2016

Commissie Grondgebied 19 april

Op de agenda van deze commissievergadering stonden twee agendapunten: een inventarisatie van mogelijkheden voor het uitbreiden van de parkeercapaciteit nabij het station en de bespreking van het Natuur- en Recreatieplan Westfriesland van het Recreatieschap Westfriesland.

Op 19 april j.l. was de commissie Grondgebied bijeen. De vergaderstukken en het audioverslag vindt u hier.

Parkeercapaciteit nabij het station

Zodra in de Enkhuizer politiek het "P-woord" valt, staat iedereen meteen op scherp. Zo ook dit keer.
De commissie kon zich verheugen over een overvolle tribune, een vijftal insprekers en zelfs RTV Noord-Holland was aanwezig om de gebeurtenissen te volgen. In de pers en de wandelgangen was immers beweerd dat Enkhuizen havens zou gaan dempen om parkeerplaatsen te creëren.
Een volksopstand was in de maak.

We hebben ons nogal verbaasd over deze ophef en het bleek allemaal dan ook een storm in een glas water te zijn.

Wat er écht aan de hand was, was dat het College naar aanleiding van gesprekken met het Zuiderzeemuseum, maar ook omdat de Raad daar in het verleden om verzocht had, een inventarisatie gemaakt heeft van mogelijkheden om de parkeercapaciteit aan de rand van de stad uit te breiden. De Raad wordt gevraagd haar op- en aanmerkingen over deze "quick-scan" te geven en aan te geven in welke richting het College verder zou kunnen werken.

De SP vindt het juist heel goed dat het College in een vroeg stadium met de Raad overlegt over ingrijpende zaken en over zaken die gevoelig liggen bij de politiek en de bevolking. Door zaken vroegtijdig met de Raad te bespreken voorkom je dat er voorstellen op tafel komen die voor de Raad moeilijk te verteren zijn en laat je zien dat je openstaat voor ideeën en suggesties uit de Raad (ook van de oppositiepartijen) die vervolgens in de voorstellen verwerkt kunnen worden.

Ook in dit geval was er dus geen sprake van een voorstel om iets uit te gaan voeren, maar alleen van het peilen van de meningen in de Raad over de verschillende mogelijkheden die het College ziet. Prima, we hopen dat het College dat in de toekomst blijft doen.

Maar inhoudelijk was het voor ons allemaal wat minder prima.

Een belangrijke reden om deze inventarisatie te maken was dat het Zuiderzeemuseum (ZZM) in haar maag zit met het "veerbootmodel". Bezoekers van het ZZM worden per boot van de parkeerplaats op de Krabbersplaat naar het museum gebracht.
Het in stand houden van dit veerbootmodel kost het museum zo'n € 500.000,- per jaar.

Het liefst zou het ZZM een eigen parkeerplaats in het Recreatieoord Enkhuizerzand (REZ) aanleggen (bij wat nu de dienstingang is) maar de Raad is altijd al tegen die optie geweest. Ook in het coalitieakkoord uit 2014 is nog eens duidelijk gesteld dat dit niet gaat gebeuren.

De SP is hier altijd heel duidelijk in geweest: het REZ en de toevoerwegen kunnen gewoon niet meer verkeer, blik en parkeerplaatsen hebben.
Bovendien functioneert het veerbootmodel prima, de bezoekersaantallen van het ZZM stijgen nog steeds en veel bezoekers vinden die boottocht juist een attractie.

De SP zou dus het liefste zien dat de bestaande situatie gehandhaafd blijft.

Aan de andere kant snappen wij ook dat musea het steeds moeilijker krijgen om rond te komen: dit kabinet van VVD en PvdA heeft zo'n 250 miljoen bezuinigd op de uitgaven aan kunst en cultuur, en omdat ook gemeenten op deze budgetten gekort worden, bedraagt de totale bezuiniging naar schatting zo'n 500 miljoen. Ook het Zuiderzeemuseum heeft met deze bezuinigingen te maken.

Binnen de kaders die door de Raad zijn vastgesteld (geen eigen parkeerplaats op het Enkhuizer Zand én de bezoekers worden hoofdzakelijk per boot naar het museum gebracht) is de SP daarom best wel bereid om te onderzoeken of er mogelijkheden zijn om het Zuiderzeemuseum enigszins tegemoet te komen. Maar we stellen daarbij wel de voorwaarde dat de kosten voor de Gemeente binnen de perken moeten blijven.

Foto: SP
In de quick-scan was van dat laatste geen sprake: de miljoenenbedragen vlogen ons om de oren. In het kort werden de volgende mogelijkheden genoemd:

  • Het bouwen van een 3-laags parkeergarage op de Ossenmarkt (waar nu de parkeerplaats achter het station is). Kosten: ruim 11 miljoen euro. Een variant met 2 parkeerlagen kost "slechts" 8,5 miljoen euro.
  • Het bouwen van een parkeergarage van maar liefst 4 lagen op het Dirck Chinaplein (Locatie A in de plattegrond). Kosten: iets minder dan 5 miljoen euro.
  • Het dempen van de Veerhaven (D) en hier parkeergelegenheid realiseren voor 1,4 miljoen euro
  • Het dempen van de "RWS-haven" (C) en hier parkeergelegenheid realiseren voor 1,7 miljoen euro
  • Het leggen van "parkeerpontons" langs de Gependam (B) voor 5,3 miljoen euro.

Omdat geen van deze mogelijkheden op zichzelf voldoende parkeerplaatsen oplevert, zou voor een combinatie van deze mogelijkheden gekozen moeten worden.

We hoeven u niet uit te leggen dat de SP snel klaar was: er worden geen havens gedempt, dure parkeergarages gebouwd of Bruine Vlootschepen uit Enkhuizen verjaagd om meer parkeerplaatsen te creëren. We hebben de indruk dat de mensen die de inventarisatie opgesteld hebben weinig gevoel hebben met onze mooie stad.

Foto: SP
Een laatste mogelijkheid die in de inventarisatie genoemd werd, was het terrein naast Pipelife, tussen het spoor en de Flevolaan. Hier zouden 220 parkeerplaatsen gerealiseerd kunnen worden, tegen een investering van bijna 6,5 ton.

Hoewel deze kosten, vergeleken bij de andere opties, aanzienlijk lager zijn, vindt de SP dit een bijzonder ongastvrije keuze: mensen die hier parkeren moeten een stevige wandeling maken om in de stad te komen of om op het bootje naar het ZZM te stappen. Geen reclame voor een stad die pretendeert gastvrij te zijn.

Alles bij elkaar genomen was de SP erg teleurgesteld over het gebrek aan creativiteit bij het zoeken naar oplossingen. Dure parkeergarages neerzetten en havens dempen kan iedereen, maar daar wordt onze stad niet mooier van, en in ieder geval financieel wel een heel stuk slechter.

Onder het motto "wie niet rijk is moet slim zijn" is de fractie van de SP zelf eens gaan brainstormen over mogelijke oplossingen. Het zit ons dwars, dat de huidige parkeerplaats met ontvangstgebouw van het Zuiderzeemuseum aan de Krabbersplaat in de quick-scan helemaal buiten beeld blijft en eigenlijk verloren gaat. Bovendien vinden wij dat vervoer over water iets is wat eigenlijk bij Enkhuizen zou moeten horen.

Volgens ons is het mogelijk om een slim alternatief te bedenken waarvoor geen dure parkeergarages gebouwd of havens gedempt hoeven te worden en dat bovendien onze stad aantrekkelijker maakt voor bezoekers.
Wij hebben tijdens de commissievergadering aangekondigd dat we onze ideeën verder uit zullen werken. Mocht hier een werkbaar en haalbaar alternatief uit komen, dan zullen wij dat tijdens de komende raadsvergadering zeker aan de Raad en het College voorleggen.

Heel kort samengevat denken wij in de volgende richting (let wel: dit zijn nog maar ideeën):

  1. De parkeerplaats op de Krabbersplaat blijft gehandhaafd. We gaan proberen om langparkeerders (20% van de parkeerplaatsen achter het station wordt gebruikt door langparkeerders, veelal klanten van de Bruine Vloot) te verleiden hier te parkeren. Bovendien maken we deze parkeerplaats en de route er naar toe aantrekkelijk voor bezoekers die het leuk vinden om per boot naar de stad gevaren te worden: Park & Sail. Het ontvangstgebouw is een prima plek om bezoekers uitgebreid te informeren over alles wat de stad te bieden heeft. Wellicht kunnen hier ook enkele overnachtingsplaatsen voor vrachtwagens gerealiseerd worden, zodat deze 's nachts niet meer in de industriegebieden hoeven te parkeren.
  2. Op het traject Krabbersplaat-Station blijft een veerboot varen die, als het Zuiderzeemuseum daar echt geen brood meer in ziet, geëxploiteerd wordt door een concessiehouder (ondernemer) of door een stichting, zoals vroeger ook het geval was.
  3. Lang parkeren achter het station wordt ontmoedigd, zodat deze plaatsen vrij komen voor bezoekers die kortere tijd in de stad verblijven. Hier kan een nog nader te bepalen aantal uren gratis geparkeerd worden, daarna wordt een parkeertarief in rekening gebracht.
  4. Het Dirck Chinaplein blijft -ongewijzigd- "blauwe zone". Misschien kunnen hier nog wat extra plaatsen voor campers ingericht worden.
  5. Het "Pipelife" terrein wordt ingericht voor middellang parkeren. In ieder geval de eerste 24 uur zijn gratis. Er wordt een voetgangersbrug over het spoor gelegd, met een trap naar het perron, zodat deze parkeerplaats ook geschikt is voor forensen die op de trein stappen en die nu achter het station parkeren. Bovendien kan dit parkeerterrein gebruikt worden als "overloopterrein" bij evenementen op het Dirck Chinaplein.

Bij dit alles blijft de SP bij haar standpunt, dat bezoekers van de stad gratis moeten kunnen blijven parkeren. Dat is in deze opzet dus ook nog steeds het geval. Suggesties dat de SP "opeens" voor betaald parkeren zou zijn, zijn dus echt flauwekul.
Alleen diegenen die "luxe" of lang willen parkeren -soms, zoals in het geval van klanten van de Bruine Vloot, zonder in de stad te verblijven- betalen daarvoor een redelijke vergoeding - maar krijgen daar ook iets voor terug.

Een groot voordeel van deze insteek vinden wij dat er geen enorme investeringen nodig zijn en dat er geen sprake is van kapitaalvernietiging (de parkeerplaats aan de Krabbersplaat blijft in gebruik).
De hamvraag is natuurlijk hoe de kosten voor de bootverbinding gefinancierd moeten worden, maar op dit moment zijn wij nog vrij optimistisch over een oplossing die -met wat goede wil van alle betrokkenen- wel eens redelijk "budget-neutraal" zou kunnen zijn.

We gaan dit idee de komende weken verder uitwerken, bespreken met alle betrokkenen en zullen u via onze site op de hoogte proberen te houden. We nodigen u daarbij nadrukkelijk uit om mee te denken en met uw eigen suggesties, ideeën, bedenkingen of bezwaren te komen: hoe meer zielen, hoe meer creativiteit.

Het zou kunnen zijn dat we uiteindelijk toch tot de conclusie komen dat deze ideeën financieel of technisch onhaalbaar zijn. Dat zou jammer zijn, want in de alternatieven die nu voorliggen zien wij weinig heil en wat ons betreft verandert er dan niets.
Maar dan is er in ieder geval één partij geweest die geprobeerd heeft om met een betaalbaar, acceptabel en leefbaar alternatief te komen.

Tot slot willen we u een artikel "Varen naar het museum" uit "Het Peperhuis: mededelingen uit het Zuiderzeemuseum te Enkhuizen: 1983, nr.1" niet onthouden. Een feest der herkenning. Zie de link hieronder.

We houden u op de hoogte…

Reactie toevoegen

Reageren?

Wilt u reageren op een bericht?

Graag! Wij horen graag uw mening en willen met iedereen de discussie aangaan.

Een paar spelregels:

  • Alleen reacties die serieus ingaan op de inhoud van het bericht worden geplaatst. Aan "bagger" en "afzeikerij" doen we niet mee.
  • Anonieme reacties worden niet geplaatst
  • Wilt u reageren, maar niet in het openbaar? Gebruik dan onze contactpagina
     

U bent hier