SP: Peuterwerk moet terug naar de overheid

14 juli 2014

SP: Peuterwerk moet terug naar de overheid

Na het faillissement van ESTRO, de kinderopvangorganisatie die veel instellingen voor kinderopvang en peuterwerk in onze regio onder haar beheer had, zullen in de gemeenten Stede Broec en Drechterland in elk geval de peuterspeelzalen worden gesloten. De SP vindt dat een zorgelijke ontwikkeling.

Een flink deel van de kinderdagverblijven van ESTRO zal worden overgenomen door een nieuwe investeerder, SmallSteps. De kans bestaat dat dit ‘nieuwe’ bedrijf op dezelfde manier te werk zal gaan als ESTRO: het leegzuigen van instellingen om zoveel mogelijk overheidsgeld binnen te halen, om daarmee hun eigen leningen te kunnen betalen en de aandeelhouders te spekken.

De kerngroep Onderwijs & Peuterwerk van de SP in de afdeling Westfriesland-Oost is van mening dat het nu de tijd is om het peuterwerk weer los te maken van de commercie. Peuterwerk is een essentiële schakel in de ontwikkeling van het jonge kind. Als overheid (lees: gemeente) moeten we dit subsidiëren, alleen al omdat goede begeleiding van kinderen op jonge leeftijd zich op veel fronten uitbetaald op latere leeftijd.

Peuterwerk is iets heel anders dan kinderopvang. Peuterwerk heeft een pedagogische en didactische visie, gebaseerd op een werkplan. Er is de afgelopen veertig jaar veel onderzoek gedaan naar het belang van peuterspeelzalen. Ook zijn er inmiddels veel methodieken ontwikkeld om kinderen zo optimaal mogelijk te begeleiden en kinderen ruimte te geven zich volop te ontwikkelen.

Onze kerngroep gaat ex-leidsters van de opgeheven peuterspeelzalen en de ouders van de betrokken peuters ondersteunen. Ook zal de kerngroep bij de gemeenten aandringen op het belang van het behoud van het peuterwerk, maar dan wel weer zonder winstoogmerk.