Margreet Keesman: "We gaan ervoor!"

28 september 2013

Margreet Keesman: "We gaan ervoor!"

Afgelopen woensdag ben ik gekozen als lijsttrekker voor de gemeenteraads- verkiezingen van maart 2014 in Enkhuizen.
Ten eerste wil ik jullie bedanken voor het vertrouwen wat jullie als lid van de SP in me hebben gesteld.

Toen ik gevraagd werd om lijsttrekker te worden van de SP heb ik daar grondig over nagedacht en met het thuisfront besproken.

In mijn werk kom ik regelmatig mensen tegen waar het even niet mee zit. Vaak zijn daar allerlei oorzaken voor aan te wijzen. Een enkele keer heeft iemand het over zichzelf afgeroepen maar de allergrootste groep wordt getroffen door zaken waar je zelf weinig tot geen vat op hebt. Getroffen door ontslag vanwege de crisis in de bouw, door ziekte, of zware persoonlijke omstandigheden. En dan moet er een vangnet zijn in de vorm van een solidaire samenleving. Ik hoor nu te vaak dat mensen het aan zichzelf te danken hebben. Het leven is niet zo maakbaar als men vaak denkt.

We leven in een tijd waarin de aanwezigheid van de SP noodzakelijker is dan ooit.
Een tijd waarin het enige wat telt geld lijkt te zijn.

Geld en economische groei daar draait het tegenwoordig nog maar om. Geld en economie zouden ten dienste moeten staan van ons mensen.
Tegenwoordig lijkt het er meer op dat wij mensen dus wij, samenleving, ten dienste moeten staan van geld of eigenlijk in dienst moeten staan van geld en economie.
Een goed economisch klimaat is heel belangrijk, maar niet het belangrijkste.

Vraag eens aan mensen waar zij bang voor zijn om kwijt te raken. Zelden wordt geld genoemd, vaak de partner, kinderen, gezondheid, een thuis.
Menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit: de beginselen van de SP, die de beginselen van onze maatschappij zouden moeten zijn, komen hoe langer hoe meer in de verdrukking en daarom is de SP noodzakelijker dan ooit.
Zowel landelijk maar, zeker vanwege alle transities en transformaties, ook plaatselijk.

Als ik de kieslijst bekijk dan heb ik er alle vertrouwen in dat ook de komende 4 jaar weer goed en gedegen raadswerk zal worden gedaan.
Maar wat minstens zo belangrijk is, is het uitdragen van onze grondbeginselen, omdat we dan in een maatschappij leven waarin het voor iedereen goed toeven is.
Hoewel best veel te bereiken valt als je in het college zit is het minstens zo belangrijk om zichtbaar te zijn in de stad, te weten wat er speelt in de straat en ons zo in te zetten voor de burgers.

Ik mag dan lijsttrekker zijn maar kan dat alleen goed doen als we kunnen functioneren als een team. En in dit team heb ik alle vertrouwen.
We mogen er trots op zijn dat Enkhuizen 1 van de 15 gemeenten is met een SP wethouder. SP wethouders kunnen het verschil maken in een sociaal college waarbij de besluiten worden getoetst aan onze beginselen en waarbij mensen dus altijd voor stenen gaan.

Wanneer we de grootste partij blijven met 3 en ambitieus als we zijn misschien wel met 4 zetels kunnen we hierin het voortouw nemen. Hoe meer zetels de SP haalt hoe hoger het sociaal gehalte in de stad.

We gaan ervoor!

Margreet Keesman