WMO bijeenkomst groot succes!

14 maart 2013

WMO bijeenkomst groot succes!

de sprekers

Tijd voor actie!

De bezuinigingen in de zorg die Rutte II over Nederland uitstort gaan ten koste van de leefbaarheid van ons Nederland. Deze bezuinigingen mogen op deze manier niet doorgaan!

Deze plannen moeten van tafel. Dat er bezuinigd moet worden begrijpt iedere Nederlander, maar dan op managementniveau, door betere controles en door minder gelobby van de farmaceutische industrie.

Meer dan 80% van de Nederlanders wil een zorgstelsel dat solidair is, en is bereid hiervoor iets meer te betalen. We zorgen in Nederland voor elkaar. Je hoeft je niet te schamen als je door ziekte of ouderdom meer aanspraak maakt op zorgvoorzieningen dan een ander.

Dat was de boodschap die naar voren kwam tijdens de bijeenkomst die de afdeling West-Friesland Oost van de SP op 13 maart jl. organiseerde.

Het leeft! De zaal was letterlijk te klein, de tussenwand moest eruit om alle mensen die op deze bijeenkomst waren afgekomen een plaats te kunnen bieden. De opkomst was overweldigend.

Een overvolle zaal

Margreet Keesman hield een inleiding over wat ons aan bezuinigingen zoal te wachten staat en wat daarvan de gevolgen zullen zijn. Hier staan de cijfers. En dat zijn nog niet eens alle bezuinigingen...

Want Hanne Drost, fractiemedewerkster van de SP in de Tweede Kamer (die Renske Leijten verving omdat die voor stemmingen ‘vastzat’ in de Tweede Kamer), somde nóg een aantal bezuinigingsmaatregelen op die er aan komen: afschaffing van de tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten, geen compensatie meer van het eigen risico en geen aftrek bijzondere ziektekosten meer via de belastingaangifte.

V.l.n.r: Hanne Drost (fractiemedewerkster SP Tweede Kamer), Loes Ziekman (bestuurslid SP West-Friesland Oost) en Margreet Keesman (lid steunfractie SP Enkhuizen)

Hoe al deze bezuinigingen in de praktijk uit gaan werken vertelden Mieke Delleman (ouderenzorg), Adinda Venneker (thuiszorg), Wilma van den Mosselaar (pyschiatrische zorg) en Marcel Olierook (wethouder voor de SP in Enkhuizen en portefeuillehouder WMO).

Wilma van den Mosselaar betitelde het zeer treffend: "We stevenen met deze bezuinigingen af op ‘ZORG DIE DE NAAM ZORG NIET MEER MAG DRAGEN’".

Karel de Buijzer van de Abvakabo/FNV riep iedereen op om op zaterdag 6 april massaal naar Den Haag te komen. Daar zal een grote landelijke actiedag voor het behoud van de thuiszorg gehouden worden.
Sluit u aan bij deze actiedag! Busvervoer is geregeld. U kunt zich hiervoor opgeven via deze link.

En teken hier de petitie voor het behoud van de thuiszorg.

KOM IN ACTIE en hou deze site in de gaten! Wij zullen u hier op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen.

Geef u op voor de landelijke actiedag!
Teken de petitie voor het behoud van de thuiszorg
Presentatie WMO 15 maart 2013