Toch dik gewonnen!

25 maart 2018

Toch dik gewonnen!

Zo'n drie dagen na de raadsverkiezingen in Enkhuizen – woensdag 21 maart 2018 – ontkom je er niet aan om een flinke analyse los te laten op zowel de door onze SP gevoerde campagne als op de verkiezingsuitslag.

Een analyse van de campagne volgt nog. Binnen de verkiezingscommissie en binnen het bestuur zullen we de campagne nog uitgebreid evalueren. Ook zullen de leden hierover mee kunnen praten.

De verkiezingsuitslag is natuurlijk al bekend, en de analyse van die uitslag is begonnen. En mijn eerste conclusie is helder: de SP in Enkhuizen heeft ‘dik’ gewonnen!

Het was spannend, die avond in Het Wapen van Enkhuizen. Na maandenlange voorbereiding van de raadsverkiezingen, en een wekenlange campagne in de stad zouden we nu te weten komen of al die inspanningen resultaat hadden gehad. Eerder op de avond waren de signalen vanuit andere gemeenten niet echt hoopgevend: vooral in de grote steden leverde onze partij flink wat zetels in. Zelfs in Amsterdam, waar de SP met twee wethouders toch goed werk heeft verricht, halveerden we. Een fikse tegenvaller.

In Enkhuizen hielden we ons staande. We behielden onze vier zetels. Het is geen geheim dat we op een vijfde zetel hadden gehoopt, maar dat zat er niet in. We gingen er 0,3% op achteruit: dat is nauwelijks een echte achteruitgang te noemen.

Als we alle uitslagcijfers even op een rij zetten, dan vallen een aantal dingen op. Collega-partij Nieuw Enkhuizen (NE), toch niet helemaal vlekkeloos de vorige periode doorgekomen, deed goede zaken. Net als de SP waren de mensen van NE vaak op straat in de afgelopen weken. Dat heeft twee zetels opgeleverd. Ook Enkhuizen Vooruit! (EV) behaalde een zetel – niet helemaal op eigen kracht: deze partij van oud-NE-fractievoorzitter Michèl de Jong kreeg een restzetel.

De VVD won bijna 200 stemmen, maar blijft op twee zetels. D66 verloor ene flink aantal stemmen (337), maar kon dankzij een restzetel haar twee zetels behouden.

In de uitslag van Enkhuizen zijn zowel landelijke trends als plaatselijk activisme te ontdekken. In landelijke peilingen daalt D66 de laatste weken gestaag. Daar heeft de Enkhuizer D66-club last van gehad, nog versterkt door de totale afwezigheid van D66 ‘op straat’ en in het debat.

De VVD won stemmen, maar dat zie je landelijk direct terug. Blijkbaar hebben veel mensen nog altijd niet genoeg van deze partij. Mark Rutte boezemt blijkbaar nog altijd ‘vertrouwen’ in. Ondanks de afbraak van sociaal beleid en alle berichten over het gesjoemel van VVD-kopstukken blijft de VVD op peil en stijgt zelfs. En zelfs zonder lokaal verkiezingsprogramma, maar dat weerhoudt veel mensen blijkbaar niet om toch op de VVD te stemmen.

De partijen van de SP-CDA-CU/SGP –coalitie van 2014-2017 blijven op niveau. Mensen zijn deze sociale, succesvolle periode gelukkig niet vergeten. Daarbij blijft onze SP verreweg de grootste. De afstand tussen SP en VVD – nu de tweede partij – is ruim; zelfs ruim groter dan de afstand tussen de SP en D66 (in 2014 de ‘tweede’ partij) destijds.

Waar de SP helaas in veel gemeenten fors zetels verloor, is onze SP-afdeling in Enkhuizen dus verreweg de grootste partij gebleven, en heeft ook nauwelijks stemmen verloren.

We zijn door de Enkhuizer kiezers dus, zonder twijfel, beloond voor ons werk in de vorige coalitie, voor ons werk in de raad tijdens de ‘afbraakperiode’ van april 2017 tot maart 2018. Maar wat vooral de kracht van onze SP is, is de aanwezigheid onder de mensen. Gewoon op straat, bij de Hulpdienst, in de buurten en op ons Politiek Café. Alles bij elkaar wordt door bijna een kwart van de kiezers enorm gewaardeerd. Misschien wel door veel meer mensen – in menig verkiezingsprogramma van anderen zie je punten staan die “zo” bij ons vandaan zouden kunnen komen …

De SP had echter nog meer zetels kunnen hebben. Een groot deel van de kiezers is thuis gebleven. Kiezers die het vertrouwen in ‘de politiek’ volledig zijn verloren. Ze hebben het idee dat alles over hun hoofden heen wordt besloten of, ook een veelgehoorde opmerking, “jullie doen maar wat, luisteren niet naar ons, alleen vlak voor de verkiezingen’.

Deze mensen wil ik oproepen om toch vooral wel te gaan stemmen en kijk dan wat de partij van uw keuze voor u heeft gedaan. U kunt altijd bij ons terecht om ons ter verantwoording te roepen. U treft ons overal.

Maar aan u, die verandering wil in dit beleid, waarvan u het gevoel heeft dat het volledig aan uw wensen en behoeften voorbijgaat, wil ik zeggen: Ga stemmen op een partij die gaat voor een samenleving waarin niet het recht van de sterkste geldt maar een goede samenleving waar iedereen prettig kan samenleven, waar het vangnet er is voor u als het nodig heeft en waar naar uw wensen en behoeften geluisterd wordt.

Zet uw woede en machteloosheid om in een bijdrage aan een goede samenleving en sluit u aan bij een partij naar uw keuze. Het leven is één en al politiek. Of u het leuk vindt of niet.

De komende vier jaar blijft de SP in Enkhuizen actief op veel gebieden. We gaan met elkaar ons werk nog verder uitbreiden. En ook Stede Broec en Drechterland vergeten we zeker niet. Daar moeten we in 2022 natuurlijk gewoon meedoen aan de verkiezingen – om daar ook DIK te winnen!

U bent van harte welkom om u bij ons aan te sluiten. U heeft meer invloed dan u denkt.

Wim Hoogervorst

afdelingsvoorzitter SP-Westfriesland-Oost

Reacties

Oprecht gefeliciteerd SP! Maar naast het feit dat Enkhuizen Vooruit! een restzetel heeft behaald is ook jullie 4e zetel, en Nieuw Enkhuizen’s 2e en... een restzetel. Wel het hele verhaal blijven vertellen hè!;)

Je hebt gelijk Frank. Al ben ik er voorstander van dat de restzetels pas gaan tellen nadat men 1 volledige zetel heeft behaald ;-)

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.