Raadsvergadering van 10 januari 2017

15 januari 2017

Raadsvergadering van 10 januari 2017

In de eerste raadsvergadering van het nieuwe jaar werden drie nieuwe raadsleden beëdigd en werd afscheid genomen van één raadslid.

Inge Stemmler voor de SP, Pieter Heijkamp voor de CU/SGP en Jur Visser die, na net afscheid te hebben genomen, weer terugkomt voor het CDA. Dat zijn de raadsleden die Mieke Delleman, Klaas Kooiman en Laurens Venneman gaan vervangen in de raad van Enkhuizen. Van Laurens Venneman werd ook nog afscheid genomen.

Het enige andere interessante punt wat nog op de agenda stond was het raadsvoorstel om een aanvullend krediet beschikbaar te stellen van € 150.250,-- voor het herstel van de kademuur aan de noordelijke kop van de Zuider Havendijk en de begroting 2017 hiervoor te wijzigen.

De enige twee partijen op dit raadsvoorstel behoorlijk wat kritiek leverden waren Lijst vd Pijll en de SP.

Onze kritiek was vooral gestoeld op het feit dat er verwezen werd naar alternatieve voorstellen en naar adviezen van derden maar dat deze niet bij het raadsvoorstel gevoegd waren. De raad werd met de woorden van Fokko Snoek gesproken “slechts gevraagd om bij het kruisje te tekenen” en dat is niet hoe wij het in het verleden hadden afgesproken.
Ook stukken waar door de wethouder naar werd verwezen in zijn antwoorden bleken niet geleverd te zijn. Het was dus niet zozeer het voorstel zelf als wel de procedure waar onze fractie zeer veel moeite mee had.

Omdat het herstel van de kademuur dringend noodzakelijk is, heeft ook de SP-fractie -zij het met frisse tegenzin- voor het raadsvoorstel gestemd.

Margreet Keesman

Fractievoorzitter SP