Verslag raadsvergadering 2 februari 2016

14 februari 2016

Verslag raadsvergadering 2 februari 2016

Voor deze raadsvergadering stonden twee belangrijke punten op de agenda: de beschikbaarstelling van een krediet voor de Brede School en de voortgang van de plannen voor het  Recreatieoord Enkhuizer Zand (REZ).

Beschikbaarstelling krediet bouw Brede School

Brede school 1
Foto: SP - Margreet Keesman
In principe had de Brede School er al kunnen staan, maar in de praktijk is dat dus nog niet het geval.

De Brede School, waarin de Tweemaster en de Veste (het Mozaiek) hun nieuwe onderkomen moeten krijgen, samen met de peuterspeelzaal en de buitenschoolse opvang.

Het oorspronkelijke plan, waar ook sportzaal de Sprong deel van uitmaakte, is door de schoolbesturen afgewezen. Dat heeft een vertraging van enige jaren opgeleverd.

De fractie van de SP is blij dat er eindelijk weer schot in de zaak zit en hoopt op een voorspoedig verloop van het bouwproces. Er is gedurende het hele proces veel aandacht besteed aan het betrekken van de buurtbewoners bij het plan en wij hechten er veel waarde aan dat zij door de nieuwe bouwheren niet vergeten worden. En zullen dat ook blijven volgen.

In het huidige plan is, zoals eerder genoemd, de herbouw van de sportzaal niet meegenomen. Dat betekent dat hier een apart plan voor komt en dat is ook toegezegd. Het College heeft aangegeven dat in juli 2016 de Sportnota aangeboden gaat worden waarin het beleid met betrekking tot de binnensportaccommodaties behandeld zal worden.

Daar zit voor wat betreft de SP wel een punt van zorg. Mocht daarin namelijk voorgesteld worden om de sportzaal te verplaatsen naar bijvoorbeeld de Immerhorn, dan heeft dat gevolgen voor de capaciteit om bewegingsonderwijs op de basisscholen in de binnenstad te kunnen aanbieden. Wij hebben het College dan ook opgeroepen om, mocht deze verplaatsing uit de binnenstad plaatsvinden, hierover al vroegtijdig met de betreffende scholen te overleggen om hiervoor een passende oplossing te vinden.

Bovendien hopen we ook dat de nieuwe Brede School niet alleen maar een nieuw gebouw is waarin twee basisscholen, een peuterspeelzaal en buitenschoolse opvang onderdak vinden, maar dat het daadwerkelijk een pedagogische en sociale meerwaarde zal hebben. We roepen het college dan ook op om ook deze aspecten ten volle te benutten.

Doorstart herontwikkeling Recreatieoord Enkhuizer Zand

REZ
De SP steunt de voorkeur van het college om een doorstart te maken volgens scenario 1, en tegelijkertijd aan een plan B te werken voor het geval dat de onderhandelingen met de belangstellende partij niet tot een bevredigend resultaat leiden.

Wij vinden dit een logisch vervolg op de procedure die tot nu toe is gevolgd. Er heeft één partij formeel op de aanbesteding ingeschreven. Met die inschrijving heeft de betreffende partij verklaard aan alle door de raad vastgestelde minimum randvoorwaarden te willen voldoen.

Omdat bij deze inschrijving één verklaring van een vroegere opdrachtgever ontbrak moest deze om formele redenen ter zijde worden gelegd. Dat is jammer, want als die éne verklaring, die later alsnog is ingeleverd, er wél bijgezeten had, zouden de onderhandelingen nu al in volle gang zijn geweest en zou het onderwerp niet eens op de agenda hebben gestaan.

Blijkbaar waren er geen andere partijen die zich formeel -en dat betekent ook juridisch- aan de door de raad vastgestelde voorwaarden wilden verbinden.

Er was weliswaar een partij die per email gemeld heeft interesse te hebben voor de ontwikkeling van het gebied, maar het feit dat deze partij blijkbaar niet bereid of in staat was zich middels een formele inschrijving te binden aan de voorwaarden die door de raad zijn vastgesteld, roept bij ons de nodige vragen op.

Voor eventuele juridische procedures die door ander geïnteresseerde partijen aangespannen zouden kunnen worden zijn wij niet bang. Zolang nauwlettend vastgehouden wordt aan de voorwaarden uit het oorspronkelijke aanbestedingsdocument maken dergelijke procedures weinig kans.

Dit heeft het college zorgvuldig laten uitzoeken, maar ook onderzoek dat wij daar zelf naar hebben gedaan ondersteunt dit standpunt.

Het feit dat slechts één partij zich ingeschreven heeft is niet bevorderlijk voor de onderlinge concurrentie. Hadden zich meer partijen ingeschreven, dan had de gemeente er misschien meer voordelen uit kunnen slepen dan nu het geval is.

Maar de SP wil daarbij toch nog eens benadrukken dat partijen gebonden zijn en blijven aan de minimumvoorwaarden die de raad heeft vastgesteld. De SP heeft er alle vertrouwen in dat dat ook zal gebeuren. Dat moet ook wel, want anders vliegen de juridische procedures ons wél om de oren.
Met het vaststellen van deze minimumvoorwaarden heeft de raad destijds gezegd: "'t Zou mooi zijn als er meer uit komt, maar als dit bereikt wordt, zijn wij tevreden."

Zolang de voorgenomen handelswijze van het college aansluit op de kaders en randvoorwaarden die door onze raad zijn vastgesteld, ziet de SP geen enkele belemmering om op de voorgestelde weg verder te gaan.

Wel hebben wij het college verzocht om de raad voortdurend te blijven informeren over de voortgang, zowel over positieve als over negatieve ontwikkelingen, het liefst per kwartaal.

Op 1 juli 2014 heeft de raad unaniem(!) besloten om de trein van de ontwikkeling van het Enkhuizerzand nu eindelijk eens in beweging te zetten. Het uitgangspunt daarbij was, dat het gehele gebied in één keer ontwikkeld zou worden.

Het college is de raad, inclusief de oppositie, op veel punten tegemoet gekomen. Er is overleg geweest met alle stakeholders. De inwoners van Enkhuizen hebben hun zegje kunnen doen, zowel via een uitgebreide enquête als op de door het college georganiseerde informatie-avonden.

De SP heeft geen enkele aanwijzing dat er iets mis is met die trein die nu in beweging is gezet. Maar wanneer voor één van de andere scenario's gekozen wordt, zou die trein volledig tot stilstand komen en zijn we weer helemaal terug bij af. Wat de SP betreft zou dat een brevet van groot onvermogen zijn voor de voltallige Enkhuizer politiek.

De plannen die er nu liggen kunnen rekenen op grote steun van de Enkhuizer bevolking, inclusief het overgrote deel van de lokale ondernemers. Als de raad de ontwikkeling toch weer stil zou leggen zegt zij daarmee eigenlijk tegen alle betrokkenen dat al het meedenken en meespreken eigenlijk zinloos is geweest.

De raad heeft uiteindelijk met 9 stemmen voor (SP, CDA, CU/SGP, Nieuw Enkhuizen) en 8 stemmen tegen (PvdA, D'66, VVD, Lijst Quasten en HEA) het college gesteund in haar voornemen om het traject voort te zetten volgens scenario 1.

Link: agenda, stukken en audioverslag van de raadsvergadering op 2 februari 2016