Aanleg N23: overlast en onveilige situaties door sluipverkeer

19 januari 2016

Aanleg N23: overlast en onveilige situaties door sluipverkeer

De laatste tijd bereiken ons met regelmaat berichten over de verkeerssituatie rond de aanleg van de N23 in onze regio.

Omdat de werkzaamheden steeds vaker leiden tot vertraging in de doorstroming op dit toch al drukke tracé (de weg wordt niet voor niets aangepakt), nemen steeds meer automobilisten in de spits een alternatieve route. Zij kiezen dan voor de (polder)wegen in de directe omgeving.

Dit levert veel onveilige situaties op, maar ook overlast voor bewoners en agrariërs langs deze wegen. Deze wegen zijn namelijk veel smaller, en voornamelijk bedoeld voor minder snel verkeer en bestemmingsverkeer.
Op enkele plekken doorsnijden de polderwegen zelfs woonkernen. Op die plekken geldt een maximumsnelheid van 30 km/u - veel 'omrijders' rijden er met gemak 80 km/u. Ook worden deze wegen veel gebruikt door fietsers, op weg naar werk, school of huis. Er hebben al enkele ongevallen plaatsgevonden.

Natuurlijk begrijpen wij ook dat er overlast kan ontstaan op plekken waar gewerkt wordt. En natuurlijk mogen we van elkaar verwachten dat een ieder zich aan de omstandigheden aanpast, maar als blijkt dat niet iedereen dat doet dan moet er ingegrepen worden.

Soms kan dat door eenvoudige maatregelen, en onze SP-fractie in Noord-Holland is dan ook benieuwd of de provincie actie gaat ondernemen om de situatie weer veilig en acceptabel te maken.

SP Statenlid Wim Hoogervorst: "We vragen ons af of de provincie al voordat met de werkzaamheden werd begonnen, nagedacht heeft over mogelijke gevolgen van het werk aan de nieuwe N23. Veel omliggende wegen zijn van het hoogheemraadschap of van een gemeente. Het zou goed zijn (geweest) als er met deze overheden overleg is gevoerd. Wellicht kan er samen over oplossingen worden nagedacht.
Bovendien moeten de echt grote werkzaamheden nog gaan beginnen. Nu zijn er nog slechts leidingen verlegd en zandlichamen aangebracht. We maken ons grote zorgen over wat er gebeuren gaat als het eerste asfalt wordt aangebracht."

Om antwoord te krijgen op deze vragen heeft hij aan schriftelijke vragen gesteld aan gedeputeerde Elisabeth Post.

Daarnaast is er in de gemeente Drechterland onrust ontstaan over de overlast die het werk aan de beide tunnelbakken veroorzaakt. Bewoners hebben last van herrie, maar maken zich ook zorgen over het uitzicht.

Veel mensen waren in de veronderstelling dat een flink deel van het tracé, ook wel "de Doorsteek" genoemd, ondergronds of in een lange tunnelbak zou worden aangelegd. Dat blijkt niet helemaal het geval, waardoor op veel plekken de auto's toch boven het maaiveld uitkomen.

Mocht u vragen, opmerkingen of klachten hebben over de N23, dan kunt u deze melden bij onze afdeling, het liefst via de mail of ons contactformulier.

Dat kan ook via het provincie-mailadres van Wim Hoogervorst: hoogervorstw@noord-holland.nl