Monitoren SP Enkhuizen buurtbus 438 leidt tot inzet tweede buurtbus in spits

16 april 2015

Monitoren SP Enkhuizen buurtbus 438 leidt tot inzet tweede buurtbus in spits

Sinds de start van de buurtbus heeft de SP Enkhuizen het op zich genomen om het reilen en zeilen van buurtbus 438 te monitoren. Al binnen een maand is het duidelijk, mede door onze actie en de publiciteit hieromheen, dat de buurtbus tekort capaciteit heeft. Een overwinning voor onze burgers die afhankelijk zijn van deze vorm van openbaar vervoer.

Sinds 16 maart 2015 is de reguliere buslijn 138 van Connexxion opgeheven en wordt buurtbus 438 ingezet om de passagiers in de regio Wervershoof, Andijk, StedeBroec en Enkhuizen te vervoeren.

De SP heeft veel actie gevoerd om lijn 138 te behouden voor onze regio. Vergeefs helaas. Een van de redenen om hiervoor zo hard voor te strijden waren onze twijfels over de bezettingsgraad waarmee Connexxion en Gedeputeerde Staten kwamen. De afgelopen jaren is de dienstregeling zo vaak gewijzigd en sloot buslijn 138 bovendien niet aan op de treinen dat veel reizigers zijn afgehaakt. Zij pakken de auto wat niet bevorderlijk is voor ons milieu of moeten op zoek naar andere manieren om te kunnen reizen, werken, bezoek aan familie of ziekenhuis te kunnen afleggen of gewoon op school te kunnen komen.

Zelfs na al die veranderingen was de buslijn, zeker in Enkhuizen, rendabel. Meerdere malen is door onze SP Statenfractie en andere partijen gevraagd om inzage te krijgen in de bezettingscijfers waarop dit besluit is gebaseerd. Tevergeefs.

Onze eigen waarnemingen, de signalen uit de bevolking en van de chauffeurs (die hun baan hebben verloren)  kwamen uit op andere reizigersaantallen als waarop dit besluit is genomen.

Ook de statenleden die dit besluit hebben moeten nemen hebben deze cijfers niet ingezien. Onbegrijpelijk!

Wij oordelen niet over de passagiers die gebruik maken van het openbaar vervoer. Of je jong of oud zijn, dik of dun, ziek of gezond. Iedereen mag gebruik maken van het openbaar vervoer. Dit is een nutsvoorziening die de leefbaarheid van onze regio ten goede komt. Om te oordelen of iemand wel of niet gebruik kan of wil maken van deze buurtbus daar wagen wij ons niet aan. We kennen de omstandigheden niet waarom inwoners wel of geen gebruik van de bus maken. Wat we wel weten is dat de participatiemaatschappij zoals onze overheid die voor ogen staat vaak de kwetsbare burger raakt. En als je moet participeren dan moet je er wel kunnen komen. Niet iedereen heeft de middelen om een eigen auto te hebben.

Dat de buurtbus tekort capaciteit had om de reizigers te vervoeren is voor ons dus geen verrassing. Dit is de reden waarom wij vanaf dag 1 de ritten hebben gemonitord en onze ervaringen zullen wij, met de verhalen van de passagiers, bundelen.

We hebben veel waardering voor het bestuur en de chauffeurs van buurtbus 438 die op vrijwillige basis hun uiterste best doen om nog enigszins openbaar vervoer aan te bieden in onze regio. Alle lof.

Onze acties zijn dan ook op geen enkele wijze gericht tegen de vereniging WASE die zich hiervoor tot het uiterste inspant.  Dit kunnen we niet genoeg benadrukken.

We  houden u op de hoogte omtrent buurtbus 438.