Ongefundeerde insinuaties van D66 en PvdA

4 maart 2015

Ongefundeerde insinuaties van D66 en PvdA

Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 3 maart j.l. werd door de heer Van Marle (D66) in het openbaar geïnsinueerd dat één of meerdere fracties al op de hoogte zouden zijn geweest van de onderhandelingen over de aankoop van het voormalige kantoor van de Rabobank aan de Molenweg voordat andere fracties geïnformeerd werden.
Deze fracties zouden, zo stelde de heer Van Marle, zelfs al tijdens de behandeling van de begroting voor 2015 van de voorgenomen aankoop op de hoogte zijn geweest.

Tijdens de aansluitende -eveneens openbare- vergadering van het Presidium werd tot onze verbijstering duidelijk dat de heer Van Marle hiermee op de fractie van de SP en in het bijzonder fractievoorzitter Margreet Keesman doelde.

Zijn bewering werd ondersteund door de heer Van Oostende (PvdA) die toevallig (hij is geen lid van het presidium) bij deze vergadering aanwezig was en meedeelde "dit ook gehoord te hebben". De heren Van Marle en Van Oostende beriepen zich op anonieme bronnen en konden of wilden hun aantijgingen niet verder substantiëren.

De SP neemt deze ongefundeerde beschuldigingen hoog op: het raakt aan de integriteit die wij zo hoog in het vaandel dragen.

Margreet Keesman is op 18 november 2014 om 19.00 uur in een besloten bijeenkomst, tegelijk met alle andere fractievoorzitters, door burgemeester Baas geïnformeerd over de ontwikkelingen met betrekking tot de mogelijke aankoop van het pand aan de Molenweg. Daarna heeft zij de SP-fractie geïnformeerd.
Tot dat moment was zij, noch enig ander (steun)fractielid van de SP, op enigerlei wijze op de hoogte van deze ontwikkeling.

Het bestuur en de fractie van de SP zullen bij de lokale besturen van D66 en PvdA om opheldering vragen over deze onverkwikkelijke zaak.

Namens het bestuur en de fractie van de SP
Wim Hoogervorst,
Voorzitter.