Raadsvergadering 6 mei: coalitie-akkoord en wethoudersbenoeming

7 mei 2014

Raadsvergadering 6 mei: coalitie-akkoord en wethoudersbenoeming

Op 6 mei werd de eerste "echte" raadsvergadering van de nieuwe gemeenteraad gehouden.
Belangrijke onderwerpen in deze vergadering waren natuurlijk de presentatie van het coalitieakkoord en de benoeming van de nieuwe wethouders, maar ook het parkeerfonds en een herziening van de bezwaarprocedure stonden op de agenda.

Beëdiging van de wethouders
De nieuwe wethouders worden beëdigd. v.l.n.r. Gerrit Wijnne (CU/SGP), Marcel Olierook (SP), Klaas Kok (CDA), Rob de Jong (NE)

Herstructurering bezwaarprocedure
Zoals de SP ook al in de commissie had aangegeven is het lastige in dit verhaal de onafhankelijkheid van de ambtenaren die een bezwaarschrift behandelen. De bezwaarprocedure zelf blijft overigens geheel intact, alleen de behandeling van bezwaren wordt anders geregeld.

Er wordt sinds enige tijd door de gemeente al gewerkt met "pre-mediation" (overleg met betroffen burgers vóórdat een besluit genomen wordt) en dat heeft een positief effect gehad op het aantal bezwaren dat wordt ingediend.

Tot nu toe werden bezwaarschriften behandeld door een bezwaarschriftencommissie, die ondersteund werd door een juridisch medewerker van de gemeente om het bezwaar te kunnen beoordelen. Nu door de ambtelijke fusie in SED-verband de -gezamenlijke- juridische afdeling groter wordt, wordt het ook makkelijker om bezwaarschriften te laten behandelen door juridische medewerkers die wat verder af staan van de ambtenaren die het bestreden besluit genomen hebben. De verwachting is dat door deze werkwijze, in combinatie met de eerder genoemde pre-mediation, bezwaarschriften sneller en tot meer tevredenheid van de “klant” afgehandeld kunnen worden.

De ervaringen in het land zijn positief en de SP wil dit voorstel dan ook een kans geven, waarbij wij het belangrijk vinden om na enige tijd te onderzoeken hoe burgers deze werkwijze ervaren.
Daarom vindt er nu een nulmeting plaats en wordt na een jaar opnieuw gemeten hoe de ervaring van de burger met de afhandeling van bezwaren en bezwaarschriften is.

Het voorstel is door de raad aangenomen.

Parkeerfonds
De SP complimenteert de wethouder en zijn ambtenaren voor het goed uitgewerkte en duidelijke voorstel en voor het initiatief om al in een vroegtijdig stadium een informatieavond over dit onderwerp voor de raads- en commissieleden te organiseren. Dat is wat ons betreft voor herhaling vatbaar.
We vinden het een goed voorstel en hopen dat hiermee een impuls gegeven kan worden aan het nog wat leefbaarder maken van de stad, zoals het invullen van een paar locaties die er nu wat verwaarloosd bijliggen en het mogelijk maken van het wonen boven winkels in het winkelgebied.

We hebben er vertrouwen in dat het college de nodige zorgvuldigheid en terughoudendheid zal betrachten bij het verlenen van wat we voor het gemak maar even parkeerfondsvergunningen noemen en dat daarbij geen wildgroei zal ontstaan. In dat opzicht zijn we dan ook erg blij met de toezegging van de wethouder dat de raad jaarlijks een overzicht zal ontvangen van de effecten van het parkeerfonds.

De PvdA had een amendement ingediend om eerst tijdelijke (maximaal 10 jaar) parkeerplaatsen aan de Zilverstraat aan te legen. Het lijkt ons een beetje zonde van het geld om eerst parkeerplaatsen aan te gaan leggen waarvan je mag verwachten dat ze tijdelijk zijn. Daarmee verschuif je het probleem van het vinden van geschikte locaties alleen maar naar de toekomst. Omdat ook de wethouder enkele steekhoudende bezwaren tegen het amendement aanvoerde, hebben we besloten om dit amendement niet te steunen.

Het voorstel is door de raad aangenomen.

Coalitieakkoord 2014-2018 en benoeming wethouders
Na weken lang onderhandelen was vorige week maandag (28 april) het coalitieakkoord klaar, waarna de coalitiepartijen het nog voor moesten leggen aan hun achterban.
Op vrijdag 2 mei heeft de laatste partij met het akkoord ingestemd, waarna de formateur de gemeente verzocht heeft de stukken naar de raad te sturen.

De oppositie was van mening, dat men hierdoor te kort voorbereidingstijd had om het akkoord in deze raadsvergadering (6 mei) te bespreken en verzocht de behandeling uit te stellen naar een volgende vergadering.

Hoewel de totstandkoming van het akkoord al op 28 april was aangekondigd en een korte voorbereidingstijd bij de behandeling van coalitieakkoorden niet ongebruikelijk is en ook in het verleden geen problemen heeft opgeleverd, besloot de coalitie aan de wens van de oppositie tegemoet te komen en in te stemmen met uitstel van de behandeling tot dinsdag 13 mei.
We hopen dat dit er aan bijdraagt dat de oppositie constructieve bijdragen aan het akkoord kan leveren en mee zal denken, in plaats van tegen.

Wel vonden we het erg jammer dat door de oppositie de suggestie werd gewekt dat de coalitie e.e.a. met opzet zo gepland had om de oppositie zo min mogelijk voorbereidingstijd te gunnen, iets wat beslist niet waar is. Ter illustratie: in 2013 is op 14 januari het coalitieakkoord door de achterban van SP en PvdA goedgekeurd, op dinsdag 15 januari de brief van de formateur verzonden en op 17 januari 2013 de raadvergadering gehouden.

De benoeming van de wethouders had heel wat voeten in aarde. Zoals verwacht werd er door de oppositie veel kritiek geuit op het aantal wethouders.

De SP hecht groot belang aan politiek met de blik op de toekomst gericht.
Op de toekomst gericht met als reden dat de overheveling van taken naar de gemeente de grootste stelselwijziging sinds vele jaren is. Deze enorme operatie, die ingrijpt in vele beleidsterreinen, vereist een stabiel en betrouwbaar bestuur. Een bestuur dat zich volledig bewust is van de verantwoordelijke taak om deze overheveling van taken voor Enkhuizen en haar inwoners zo optimaal mogelijk te realiseren. Een bestuur dat als team op basis van onderling vertrouwen de schouders eronder gaat zetten.
Uiteindelijk is de coalitie uitgekomen op 4 parttime wethouders. Allen treden in dienst voor 0,8 fte.

In januari 2013 heeft de vorige coalitie het besluit genomen om van 3 fulltime wethouders terug te gaan naar 3 parttime wethouders van 0,8 fte. Wie echter de afgelopen tijd ook maar enigszins in de buurt van het college heeft verkeerd heeft kunnen zien dat dit in de praktijk niet realistisch is gebleken, omdat er erg veel tijd besteed moest worden aan de voorbereidingen van alle transities. Kijkend naar de eigen SP-wethouder bleek dat werkweken van 60 uur meer regel dan uitzondering waren. En voor de andere wethouders was dit niet anders.

De coalitie is ervan overtuigd dat het gerechtvaardigd is om, zoals vele jaren gebruikelijk was, terug te gaan naar 3.0 fte.
Bovendien hecht de coalitie er groot belang aan dat de op handen zijnde transformaties en transities in het belang van al onze burgers goed worden in- en uitgevoerd. De transities hebben naar onze mening raakvlakken met bijna alle beleidsterreinen.

Daarom vinden wij het gerechtvaardigd dat binnen de wettelijke mogelijkheden en vanwege de uitbreiding van alle taken de wethouders formatie met 0.2 fte wordt uitgebreid.

Samenvattend: we gaan terug naar de formatieomvang van voorgaande jaren, omdat deze bezuiniging niet realistisch is gebleken en we breiden daarnaast 0.2 formatie uit voor de op handen zijnde transities. Ook een gemeente is gehouden aan goed werkgeverschap en parttime is nu daadwerkelijk parttime.

Na een schorsing besloot de oppositie om het voorstel tot benoeming van de wethouders niet te steunen door ongeldige stemmen uit te brengen. Wij vinden dat erg jammer, mede ook gezien het feit dat vrijwel alle partijen vol lof waren over de wethouders van de vorige coalitie.

Uiteindelijk is het raadsvoorstel aangenomen met 8 stemmen voor (en 8 ongeldig verklaarde stemmen).
Voor de SP is als wethouder aangesteld Marcel Olierook, voor het CDA Klaas Kok, voor Nieuw Enkhuizen Rob de Jong en voor de CU/SGP Gerrit Wijnne.

De inhoudelijke behandeling van het coalitieakkoord 2014-2018 Samen stelling voor stad en zorg vindt plaats op dinsdag 16 mei a.s., om 20.00 uur in de raadszaal.

Agenda en vergaderstukken
Samen stelling voor stad en zorg: Coalitieakkoord 2014-2018