h

Commissie BOFS - 17 februari 2014

18 februari 2014

Commissie BOFS - 17 februari 2014

Op de agenda stonden ook dit keer weer belangrijke onderwerpen, zoals de Beleidsnota WMO, de nota "Lokaal gezondheidsbeleid" en de resultaten van het onderzoek "Kinderen in armoede"

Van de gelegenheid tot het stellen van vragen maakten zowel Lijst Quasten als de PvdA gebruik.

De PvdA vroeg de wethouder of er nog contact was geweest met Welwonen over “Bevrijdingspop”. Hier had de PvdA de portefeuillehouder ook even over kunnen bellen, daar de vraag over bevrijdingspop ook al voor de raadsvergadering was gesteld. Er was contact geweest maar dit heeft geen verandering in de situatie gebracht.

De heer Westerveld van Lijst Quasten stelde een vraag over de zogenaamde puinruimdagen. Aan de ene kant verbazingwekkend omdat deze term en wat het inhield al in een informerende raadsbrief van juli 2012 vermeld is en de term 'puinruimdagen' ook genoemd werd in de beleidsnota schuldhulpverlening, waar ook Lijst Quasten vóór heeft gestemd. Maar inderdaad: de term 'puinruimdagen' als de manier waarop hier invulling aan wordt gegeven is ongelukkig. Zaak om de wethouder te vragen hier eens kritisch naar te kijken en hierin de ervaringen van de deelnemers in mee te nemen. En indien nodig Plangroep hierover te benaderen om dit te veranderen.

Verordening gegevensverstrekking Basisregistratie personen Enkhuizen (BRP Enkhuizen)
Het beoogde resultaat van deze verordening is om vast te stellen aan welke voorwaarden de gemeente moet voldoen voor gegevensverstrekking vanuit de Basisregistratie Personen aan de eigen gemeente en aan derden.

Deze verordening voorziet erin dat het college nadere invulling geeft aan de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan organen van de gemeente en aan derden met een gewichtig maatschappelijk belang.

Nu wilden wij weten wie dat dan zijn.
De Vereniging Nederlandse Gemeenten geeft aan dat er twee varianten mogelijk zijn om deze verordening vorm te geven: In de eerste variant wijst de gemeenteraad de werkzaamheden en categorieën aan, in de tweede variant wordt dit aan het college overgelaten

Op onze vraag waarom gekozen is voor de tweede variant en dit niet aan de gemeenteraad is voorgelegd was het antwoord dat dit een vervolg is op de vorige verordening. Dat is niet juist verwoord door de portefeuillehouder.
Hierop wilden wij weten wie gegevens aangeleverd kan krijgen en wat daarvoor dan precies de voorwaarden zijn. Het college heeft toegezegd deze informatie aan de raad aan te leveren.
De burger hoeft niet om toestemming te worden gevraagd en het gaat niet om medische gegevens was het antwoord van de portefeuillehouder op onze vragen.

In de modelbepaling van de VNG staan de volgende voorbeelden:

Mogelijke voorbeelden van werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt:

  • Kabinetswerkzaamheden burgemeester
  • Bevorderen lezen / bestrijden alfabetisme
  • Fondsenwerving goede doelen
  • Jeugd welzijn
  • Ouderenzorg
  • Gehandicaptenzorg
  • Maatschappelijk werk

Voorbeelden van categorieën van derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie:

  • Door de gemeente gesubsidieerde instellingen met een niet-commercieel doel
  • Landelijke instellingen, stichtingen en verenigingen met een CBF-keurmerk
  • Instellingen of organisaties ten behoeve van:
    • maatschappelijke dienstverlening;
    • algemene en geestelijke gezondheidszorg;
    • kinderopvang;
    • jeugdwelzijnswerk;
    • ouderenzorg;
    • gehandicaptenzorg;
    • werkvoorziening

Beleidsnota WMO
Wij zien dit stuk als kaderstellend. Wij zijn het absoluut niet eens met alle bezuinigingen die door de overheid worden opgelegd maar kunnen ons wel vinden in de kaders zoals ze hier worden gesteld .
Wel valt ons op dat in dit stuk een aantal zaken worden genoemd die al zijn achterhaald. En dat een aantal zaken nog geregeld moet worden zoals bijvoorbeeld de inloopfunctie die ook meekomt naar de WMO.
Op onze vragen hierover antwoordt de wethouder dat er nog zoveel onzeker. De vorige WMO-nota liep tot en met 2012. Het college was van mening dat niet langer gewacht kon worden met het aanbieden van deze beleidsnota. Maar om met de woorden van de wethouder te spreken: zie dit als een versie 1.0 en afhankelijk van duidelijkheid over het landelijk beleid zal versie 2.0 komen waarin nadere uitwerking van het beleid komt.

In het stuk staat te lezen dat de opgave is om een betaalbare sociale infrastructuur te realiseren. Wij zullen dit van zeer nabij in de gaten houden. En roepen ook de andere partijen op om de vinger aan de pols te houden. Wat ons betreft moeten zaken die niet goed gaan zo snel mogelijk aan het licht komen waardoor reparatie mogelijk wordt.

De positie van het Centrum voor Jeugd en Gezin is een lastige. Deze moet doorontwikkeld worden in relatie tot het stadsteam. Dit jaar wordt een pilot gedraaid om per 1-1-2015 goed te kunnen gaan draaien.

Nota lokaal gezondheidsbeleid
De landelijke en lokale speerpunten lijken ons goed gekozen om de beleidsprioriteiten vast te stellen.
In de landelijke nota staat als 4e speerpunt alleen een anti-rookbeleid opgenomen. Tegengaan van drugs-misbruik wordt hier niet genoemd. In het raadsvoorstel is het tegengaan van drugsmisbruik als speerpunt toegevoegd. Wat ons betreft kan dit beter als lokaal speerpunt worden benoemd.

Het rapport lezend viel het ons op dat de signalen die wij zelf krijgen over het drugsgebruik andere zijn dan in het rapport wordt voorgesteld. N.a.v. onze vraag in Agora is ons duidelijk dat de cijfers die hier gebruikt worden, komen uit de GGD gezondheidsmonitor 2011. Dat is toch alweer zo’n 3 jaar geleden.
In 3 jaar kan veel gebeuren. 3 jaar terug zag onze verzorgingsstaat er bijvoorbeeld ook heel anders uit.
Het aantal cliënten met alcohol- of drugsverslaving is toegenomen. In het rapport wordt m.b.t. softdrugs alleen percentage genoemd over het recente gebruik.
Maar uit landelijke rapportages is te lezen dat in 2011 1% van de jongeren van 12 jaar ervaring had met cannabis, maar dat dit op 16-jarige leeftijd al 33% is: 1 op de 3. Dat zet deze cijfers in een ander licht.
Is bekend wanneer de nieuwe gezondheidsmonitor van de GGD uitkomt? En is het mogelijk om dit ook op deze manier in kaart te brengen?

De wethouder geeft aan dat de nieuwe gezondheidsmonitor van de GGD er aan komt.

Kinderen in armoede
Wij zijn heel gelukkig met deze nota. Dat klinkt misschien wat ongelukkig want kinderen horen natuurlijk niet in armoede op te groeien.
Kinderen die in armoede opgroeien en daardoor sociaal worden buitengesloten staan al vroeg aan de kant en beginnen hun leven met een achterstand.
Een achterstand die zij oplopen doordat hun leven draait om angst en geld. Dat beïnvloedt ook hun leerprestaties. Kinderen kunnen er niets aan doen als zij in armoede opgroeien, maar ze worden er elke dag opnieuw mee geconfronteerd. De in dit rapport voorgestelde maatregelen dragen er aan bij om deze achterstand te verkleinen en dat juichen wij toe.

Wij maken ons ook zorgen om de groep kleine zelfstandigen waarvan kinderen in armoede opgroeien. Het is al problematisch om hen kwijtschelding te verlenen voor belastingen en heffingen e.d. vanwege het feit dat het juiste inkomen pas laat kan worden vastgesteld en er vaak sprake is van wisselende inkomsten. Bovendien houdt deze groep de vuile was liever binnen, omdat zij zich nog meer verantwoordelijk voelen voor de situatie waar zij in zitten. Het is een uitdaging om ook deze groep te bereiken en te helpen. Die uitdaging willen we als SP graag aangaan. U hoort nog van ons.

Onze concrete vraag aan de wethouder was: in deze armoedenota is geregeld dat kinderen hun A diploma mogen halen. Wij subsidiëren het zwembad, wij subsidiëren het schoolzwemmen. Kunnen er prestatieafspraken worden gemaakt om dit diploma tijdens de zogenaamde natte gymles te behalen?
De wethouder neemt dit mee in de prestatieafspraken die met het zwembad worden gemaakt.

Agenda en vergaderstukken

Reageren?

Wilt u reageren op een bericht?

Graag! Wij horen graag uw mening en willen met iedereen de discussie aangaan.

Een paar spelregels:

  • Alleen reacties die serieus ingaan op de inhoud van het bericht worden geplaatst. Aan "bagger" en "afzeikerij" doen we niet mee.
  • Anonieme reacties worden niet geplaatst
  • Wilt u reageren, maar niet in het openbaar? Gebruik dan onze contactpagina
     

U bent hier