GR2014: nog 9 weken te gaan

11 januari 2014

GR2014: nog 9 weken te gaan

Over ruim 9 weken is het zover: op 19 maart mag u weer naar de stembus om een nieuwe gemeenteraad te kiezen.

Het worden belangrijke verkiezingen! De komende vier jaren zullen in het teken staan van de bezuinigingen die door dit VVD/PvdA kabinet, inmiddels gesteund door D66, Christen Unie en SGP, bij de gemeentes over de muur worden gegooid. Die gemeentes mogen het maar uitzoeken: enorm veel meer taken voor enorm veel minder geld.

Vergis u niet: ook al staat inmiddels min of meer vast waaróp die tientallen miljarden bezuinigd gaan worden, het moet allemaal nog wel worden uitgevoerd en dát zullen we de komende vier jaren pas écht gaan merken. Een groot deel van alle bezuinigingen komt terecht bij de gemeentes, en ook in Enkhuizen zullen we de komende jaren dus moeilijke, soms pijnlijke keuzes moeten maken.

U kunt, straks bij de verkiezingen, zelf bepalen aan wie u de verantwoordelijkheid voor die keuzes toevertrouwt.

Aan de partijen die (mede) verantwoordelijk zijn voor de economische en sociale puinhoop die dit kabinet in ons land heeft veroorzaakt?
Aan partijen die Enkhuizen opgezadeld hebben met financiële doolhoven als het SMC, de Drommedaris en rammelende begrotingen?
Aan partijen die, samen met hun wethouders, regelmatig de beginselen van democratisch bestuur aan hun laars hebben gelapt; principes als het je neerleggen bij meerderheidsbesluiten, het volledig en transparant informeren en het budgetrecht van de gemeenteraad?
Aan partijen die nota bene hun eigen wethouders hebben weggestuurd en daarmee Enkhuizen niet alleen met een bestuurscrisis maar ook -midden in de economische crisis- met een financiële strop aan wachtgeld hebben opgezadeld?

Of kiest u voor een partij die 100% sociaal is, democratisch en transparant, wars van vriendjespolitiek, zakkenvullerij en prestigeprojecten?
Voor een partij die voor haar principes stáát en die er op toe zal zien dat de onvermijdelijke bezuinigingen eerlijk verdeeld worden en dat kwetsbare groepen, zoals ouderen, jongeren, zorg- en hulpbehoevenden en kleine ondernemers, daarbij zoveel mogelijk worden ontzien?

In de aanloop naar de verkiezingen zullen we u, nóg meer dan we altijd al proberen te doen, onder het trefwoord “GR2014” op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
Verantwoording afleggen voor keuzes die we in de afgelopen 4 jaar hebben gemaakt en u onze ideeën voor de komende vier jaar voorleggen.

Zodat u op 19 maart een weloverwogen keuze kunt maken.
Natúúrlijk hopen we dat u voor de SP kiest: wij willen graag voor u aan het werk. Maar wat u ook kiest: ga alstublieft stemmen. Uw stem is dit keer misschien wel belangrijker dan ooit.