Programmabegroting 2014 - Stellingnames

5 november 2013

Programmabegroting 2014 - Stellingnames

De eerste reactie van de SP-fractie op de programmabegroting voor 2014, zoals ingediend tijdens de raadsvergadering van dinsdag 5 november 2014.

1. De moeilijke dossiers, die van het SMC en de Drommedaris komen dit jaar tot een goed einde. Bij het dossier van de Drommedaris zal het SP amendement dat in meerderheid door de raad is aangenomen leidend zijn. Dit wil zeggen we blijven binnen het vastgestelde budget. We prijzen ons gelukkig dat deze dossiers nu in deskundige handen zijn van onbevooroordeelde wethouders, die de Raad regelmatig en volledig op de hoogte houden. Dat maakt mogelijk dat we met elkaar aan oplossingen kunnen gaan werken.

2. Vorig jaar schreven wij dat de landelijke ontwikkelingen ons zorgen baren. Het kabinet bezuinigt veel en een van de methodes hiervoor is het overhevelen van taken naar de gemeente met grote kortingen op het budget. In 2015 zal dit zeer waarschijnlijk werkelijkheid worden. Wij blijven tegen van bovenaf uit efficiencyoverwegingen opgelegde fusies. Verregaande samenwerking, daar waar mogelijk, juichen we toe. Aangaan van gemeenschappelijke regelingen willen we tot een minimum beperken omdat dit controle en sturing door de gemeenteraad inperkt.

3. Wij zullen ons als plaatselijke politiek meer moeten inzetten om het vertrouwen van onze burgers in de politiek te vergroten. Dit betekent dat raadsstukken die voor de besluitvorming worden aangeboden voor de burger van Enkhuizen in principe toegankelijk zijn.

4. We werken nauw samen met deskundigen om onze burgers zo goed mogelijk van dienst te zijn bij de op handen zijnde transities. Wij willen dat het aanbod en de kwaliteit van zorg zoveel mogelijk op peil blijft dan wel toeneemt. Dit betekent dat we bij de op handen zijnde bezuinigingen de zoveel mogelijk ontzien. We houden dit goed in de gaten.

5. Net als alle jaren blijft Enkhuizen een stad met een sociaal beleid. Door de verregaande bezuinigingen vanuit de landelijke overheid pleiten wij ervoor dat de zwakke burger onze uiterste bescherming verdient. Wat ons betreft weegt dit altijd mee in de besluiten die worden genomen. Mensen gaan voor stenen.

6. Zonder kennismaking met kunst, cultuur en natuur geen talentontwikkeling. We zetten de beschikbare middelen zo in dat kennis van en kennismaken met kunst, cultuur en natuur voor iedereen makkelijk toegankelijk is. We denken hierbij aan functies en taken en minder in gebouwen.

7. We maken ons zorgen dat landelijk een toenemend aantal huurders door de grote huurverhogingen de huur niet meer kan betalen. We vinden het belangrijk dat in Enkhuizen goede en betaalbare huurwoningen beschikbaar blijven.

8. We maken ons zorgen dat zoveel kinderen in Nederland sociaal buitengesloten worden omdat ze in armoede opgroeien en hun aantal toeneemt. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen is het belangrijk om mee te kunnen doen in de samenleving. De SP vindt het belangrijk dat er armoedebeleid op dit gebied ontwikkeld wordt.

9. We gebruiken alle middelen en instrumenten om onze jeugd in een gezond woon- en leefklimaat te laten opgroeien, waarbij we ze in bescherming nemen tegen overmatig drank- en drugsgebruik. We verscherpen de handhaving en we blijven volop inzetten op preventie.

10. We zetten ons in om de economie in onze stad te stimuleren en de binnenstad van Enkhuizen voor inwoners en bezoekers zo aantrekkelijk mogelijk te laten zijn. Hiervoor maken we optimaal gebruik van de stadscoördinator en de samenwerking tussen winkeliers, horeca, bedrijven en toerisme.