h

BOFS 14 oktober 2013

16 oktober 2013

BOFS 14 oktober 2013

Op de agenda van deze commissievergadering stonden onder meer de volgende punten:

  • Rapport rekenkamercommissie over de transitie Jeugdzorg
  • Bomenbeleidsplan
  • Behoud sportvoorzieningen op Immerhornpolder en effecten voor woningbouwlocaties
  • Krediet uitvoering vastgoed/ en accommodatiebeleid

4. Rapport rekenkamercommissie over de transitie Jeugdzorg
De rekenkamercommissie heeft onderzocht in hoeverre de gemeenten Stedebroec, Enkhuizen en Drechterland voorbereid zijn op de transitie van de Jeugdzorg. De transitie wil zeggen de overgang van de jeugdzorg van rijk en provincie naar de gemeente.
Over het rapport op zich hadden we geen op- of aanmerkingen. De inhoud van het rapport stemde ons een stuk somberder.
Er wordt van alles door colleges en ambtenaren voorbereid maar hoe het er daadwerkelijk uit gaat zien, hoeveel geld er meekomt, hoe de onderlinge samenwerking met de verschillende instellingen en zorgkantoren gaat verlopen is allemaal niet bekend. Hoeveel er dus op ons afkomt is erg onduidelijk.
Wij maken ons zorgen over het verplaatsen van de jeugdzorg naar de gemeenten en dit wordt ook bevestigd door het rapport van de rekenkamercie.
Veel is nog onduidelijk en toch verwacht dit kabinet dat de gemeente op tijd klaar is.
De jeugdzorg moet door de gemeenten uitgevoerd worden met een fikse korting op het budget omdat het geijkte argument wat we bij de meeste bezuinigingen horen , de gemeenten dichtbij zitten en weten wat de eigen inwoners nodig hebben.
Toegegeven de gemeente kan zeker een deel van de jeugdzorg beter uitvoeren omdat ze er dichter op zitten. Maar zoals het nu gaat vinden we het onverantwoordelijk om een aantal redenen.
Overheveling (transitie) en tegelijkertijd vernieuwing (transformatie) gaat meer kosten dan het oplevert is de verwachting maar wie gaat deze kosten dragen
De kans is groot dat vanwege de zeer korte voorbereidingstijd en het groot aantal onzekerheden een deel van de kinderen die tijdens deze overgang hulp nodig heeft geen volwaardige jeugdzorg krijgt. Nu al zijn de wachtlijsten te lang waardoor kinderen langer in onveilige situaties moeten verblijven dan nodig is.
Bovendien gaat de jeugd GGZ over naar de gemeente en wordt daarmee uit de zorgverzekering maar daarmee ook onder het toezicht van de inspectie voor volksgezondheid gehaald. Dat is onwenselijk. Door de gemeenten hiervoor verantwoordelijk te maken dreigen er verschillen te ontstaan in het GGZ-aanbod tussen de gemeenten. Toegang tot deze zorg is dan niet langer een verzekerd recht maar afhankelijk van de invulling van de gemeentelijke zorgplicht. Je kiest er niet voor om ziek te worden, lichamelijk niet en geestelijk niet . Niet als volwassene en niet als kind. Je moet dan kunnen rekenen op zorg. Als je nu lichamelijk ziek wordt heb je wel recht op zorg. Zo wordt de geestelijke gezondheid van kinderen van ondergeschikter belang dan de lichamelijke zorg. Kinderen moeten voor de geestelijke gezondheidszorg niet afhankelijk zijn van de compensatieplicht van de gemeenten.

Omdat het geld voor de jeugdzorg niet geoormerkt uit Den Haag komt geldt niet alleen voor de geestelijke jeugdgezondheidszorg dat het aanbod tussen regio’s kan verschillen maar voor alle jeugdzorg ongeacht de afspraken die nu worden gemaakt. Dat moet geoormerkt worden. Wij zullen daar bij de behandeling een motie voor indienen, net zoals de SP dat heeft gedaan bij de WMO-gelden
De SP zal blijven strijden tegen de overgang van de jeugdzorg in dit tempo en met deze bezuiniging en zal voor de raadsvergadering met een motie komen om het college te verzoeken er bij de VNG op aan te dringen dat zij bij de regering aangeven dat de jeugd GGZ in de zorgverzekering blijft en dat het budget geoormerkt naar het gemeentefonds komt. We hopen dat die motie aangenomen wordt ten behoeve van de bescherming van onze jeugd.
De kinderombudsman, de transitiecommissie stelselherziening jeugd (door de overheid in het leven geroepen), onze eigen rekenkamercommissie en diverse wetenschappers maken zich zorgen en hebben zich kritisch uitgelaten over de gang van zaken en over de snelheid waarmee de transitie van de overgang van de jeugdzorg wordt doorgevoerd. De zorgvuldigheid komt hiermee in het geding. Hoe borgen we de veiligheid van de kinderen die afhankelijk zijn van de jeugdzorg ten tijde van de transitie. De houding van de PvdA dat we vooral de kansen moeten zien vindt de SP dan ook niet te begrijpen. Het zijn niet de minsten die hun bezorgdheid hebben geuit. Met kinderen wil je het risico tot een minimum beperken.
In Denemarken heeft dit proces 5 jaar geduurd en de eerste 5 jaar pakte deze overgang en omvorming duurder uit. Pas nu rendeert het daar ook financieel.

5. Bomenbeleidsplan
Over het bomenbeleidsplan is heel lang gesproken. De discussie ging voornamelijk over of een boom alleen waardevol is als hij ouder is dan 80 jaar en dan alleen op de kostbare bomenlijst komt. En over het feit dat alleen bomen in het straatbeeld worden genoemd en niet in buitengebieden, stadsparken of stadstuinen.
De Stichting Kritisch Bomenbeheer heeft ingestemd met dit Bomenbeleidsplan.

6. Behoud sportvoorzieningen op Immerhornpolder en effecten voor woningbouwlocaties
De SP kan instemmen met dit voorstel. Wij zijn altijd voorstander geweest van het behouden van de sportvelden op de Immerhorn, op voorwaarde dat er dan wel geïnvesteerd wordt in achterstallig onderhoud.
De woningbouwmogelijkheden op Gommerwijk-West-West te onderzoeken. De voorkeur van de SP is altijd geweest om eerst woningbouw op Westeinde Zuid te onderzoeken. De provincie heeft dit gebied echter aangewezen als Seed Valley bestemming. Slechts een klein deel van Westeinde Zuid aan de grens met Bovenkarspel heeft bestemming ‘Bestaand bebouwd gebied’. De provincie geeft geen toestemming om andere gebieden te bebouwen als er nog ‘Bestaand bebouwd gebied’ gronden niet bebouwd zijn.
Overigens wat wel vreemd was dat het vorige college in de raad van mei 2012 overleg met Stedebroec heeft toegezegd over de bebouwing op Westeinde Zuid Zuid (citaat notulen: Wethouder Boland geeft aan dat men in een halfjaar een snellere ontwikkeling van het Florapark met Stede Broec kan bespreken. Dan komen Stede Broec en Enkhuizen tot de intentiehet eens te worden wanneer aan beide kanten van de gemeentegrens een wijk ontwikkeld kan worden. Een bestemmingsplan komt later aan de orde), terwijl in een schrijven van september 2012 van de gemeente Stedebroec te lezen is dat in september 2010 al aan de gemeente Enkhuizen is meegedeeld dat Florapark pas vanaf 2020 in ontwikkeling wordt genomen.
Het standpunt van de SP over bebouwing Gommerwijk West West blijft groene bestemming met lintbebouwing. De woonvisie waarin dit ter sprake zal komen wordt geagendeerd voor de commissie februari en raad van maart 2014.

7. Krediet uitvoering vastgoed/ en accommodatiebeleid
Bij de vaststelling van de vastgoed- en accomodatienota is geen krediet voor de uitvoering vastgesteld.
De projectleider is gedetacheerd van de gemeente Lelystad (collegiale doorlening) en is aangesteld in december 2012. Als we het projectplan van eind juli 2013 lezen dan moet er nog heel wat in gang gezet worden. Er wordt nu budget vrijgemaakt voor 2 jaar waarvan nu bijna een jaar is verstreken.
Wij vragen aan de portefeuillehouder: "Ons bekruipt het gevoel dat nu pas zaken in gang gezet gaan worden. Klopt dit en loopt de opdracht aan de projectleider nog op schema?" Het antwoord is dat er nog heel wat moet worden gedaan. Het krediet dat wordt gevraagd moet uit de algemene middelen komen, maar de opbrengsten die met de uitvoering van deze nota gehaald moeten gaan worden vloeien weer terug in de algemene middelen.
Via de Planning & Controlcyclus, waar hiervoor verantwoording en voortgang gerapporteerd wordt, zullen we dit proces gaan volgen.

Reageren?

Wilt u reageren op een bericht?

Graag! Wij horen graag uw mening en willen met iedereen de discussie aangaan.

Een paar spelregels:

  • Alleen reacties die serieus ingaan op de inhoud van het bericht worden geplaatst. Aan "bagger" en "afzeikerij" doen we niet mee.
  • Anonieme reacties worden niet geplaatst
  • Wilt u reageren, maar niet in het openbaar? Gebruik dan onze contactpagina
     

U bent hier