OMRING THUISSERVICE

8 september 2013

OMRING THUISSERVICE

De Omring Thuisservice heeft in bijeenkomsten voor het personeel aangekondigd om 200 tijdelijke contracten niet te verlengen en het uurloon met € 2 te verlagen. Hiertoe zijn ze genoodzaakt vanwege de bezuinigingen die de gemeenten op de thuiszorg doorvoeren zeggen zij.

Wij vinden dit onacceptabel en hebben hierover de volgende vragen aan het college van Burgemeester en Wethouders van Enkhuizen gesteld en soortgelijke vragen aan de gemeenteraadsleden van de gemeenten StedeBroec en Drechterland.

1. Bent u op de hoogte van het preventieve massaontslag bij Omring Thuisservice in onze regio en wat is uw mening hierover?
  2. Bent u op de hoogte van het voornemen om het uurloon met € 2 te verlagen en zo ja vindt u dit acceptabel?
  3. Is u bekend of deze verlaging van uurloon ten koste gaat van de kwaliteit en gaat u hier onderzoek naar doen.
  4. Bent u het met mij eens dat thuiszorginstellingen niet vooruit moeten lopen op de aangekondigde bezuinigingen op de huishoudelijke verzorging in 2015? Zo neen, waarom niet?
  5. Verwacht u de aankondiging van massaontslag door andere thuiszorgorganisaties dan de Omring die de huishoudelijke verzorging uitvoeren in onze gemeente?
  6. Bent u bereid de zorginstellingen te laten weten dat het college preventieve ruimingen van personeel niet zal accepteren?
  7. Erkent u dat de gemeente als opdrachtgever van de thuiszorgorganisaties in de positie is om massaontslag te weigeren?
  8. Roept u onze gemeente uit tot ontslaggolfvrije gemeente voor de thuiszorg? Zo neen, waarom niet?
  9. Hoe kunt u garanderen dat inwoners, die afhankelijk zijn van thuiszorg, hun vaste thuiszorgmedewerker houden en niet zonder zorg komen te zitten nu en in de toekomst?
  10. Op welke manieren gaat u bij de regering protesteren tegen de asociale en kortzichtige bezuinigingen op de huishoudelijke verzorging?

De SP afdeling WFO wil de SED (StedeBroec, Enkhuizen en Drechterland) gemeenten als ontslaggolfvrije gemeenten voor de thuiszorg
De SED gemeenten mogen geen preventieve ontslagen in de thuiszorg accepteren.
Dat er zorginstellingen zijn die hun personeel met collectief ontslag sturen terwijl het werk er is en het geld voor de thuiszorg gewoon beschikbaar is, is volgens de SP niet te verkopen. Nadat Sensire in de Achterhoek aankondigde 1150 mensen te willen ontslaan, bleek al snel een zorginstelling in de regio Rotterdam te volgen en nu volgt ook in onze regio de Omring Thuisservice. De SP wil geen preventieve ontslagen, ze wil dat de wethouders van de SED gemeenten deze uitroepen als ontslaggolfvrije gemeenten voor de thuiszorg.

In de vragen roept de SP de wethouder op om de thuiszorginstellingen in de gemeente te laten weten dat preventieve ontslagen niet geaccepteerd zullen worden. De gemeente is de opdrachtgever voor de huishoudelijke verzorging, en kan als opdrachtgever laten weten dat preventieve ontslagen onacceptabel zijn.

Het kabinet is van plan om per 2015 40 procent op het budget van de huishoudelijke verzorging te bezuinigen. Deze bezuinigingen zijn echter politiek omstreden en of hiervoor een meerderheid bestaat in de Eerste Kamer is zeer de vraag. De bezuinigingen op de thuiszorg zullen leiden tot vereenzaming, verwaarlozing en vervuiling van mensen die thuis wonen en zorg nodig hebben. De SED gemeenten moeten zich niet neerleggen bij deze koude sanering van de thuiszorg, maar de regering proberen op andere gedachten te brengen.

Margreet Keesman