Commissie Grondgebied 19 maart 2013

21 maart 2013

Commissie Grondgebied 19 maart 2013

In de commissie Grondgebied van 19 maart j.l. kwamen de volgende onderwerpen aan de orde:

1. Het Pact van West-Friesland
  2. Nota archeologiebeleid
  3. Actualisatie van het lokale woonbeleid
  4. Raadsbrief "Verantwoording onderzoek gefaseerde realisatie SMC"

De agenda en raadsstukken vindt u hier.

1. Het Pact van West-Friesland
Het Pact van West-Friesland is een afspraak tussen een aantal gemeentes om bepaalde ambities voor de regio te realiseren.
De raad wordt gevraagd "in te stemmen met de ambitie dat West-Friesland binnen vijf jaar tot de top 10 van meest aantrekkelijke regio’s behoort".

De SP staat positief tegenover het idee om af en toe eens kritisch naar sterke en zwakke punten van de eigen regio te kijken, zeker als dat gebeurt in het verlengde van regionaal bestuurlijk overleg dat toch al plaats vindt en hier dus geen aparte organisatie voor opgetuigd hoeft te worden.
Ook heeft de SP er in beginsel geen problemen mee als er in dat kader bepaalde ambities nagestreefd worden om de regio aantrekkelijker te maken. Maar dat moeten dan wel concrete en objectieve ambities zijn, waarvan de resultaten objectief meetbaar zijn.

Dat is bij het Pact van West-Friesland jammer genoeg niet het geval. Het begrip "aantrekkelijke regio" is niet nader omschreven en kan dus door iedereen op zijn eigen manier uitgelegd worden.
De ideeën die de ene partij over "aantrekkelijk" heeft kunnen erg verschillen van ideeën van een andere partij. Ondernemers zullen daar andere ideeën over hebben dan burgers, jongeren vinden andere dingen aantrekkelijk dan ouderen.
Het is niet alleen onduidelijk hoe die "aantrekkelijkheid" omschreven en dus gemeten kan en gaat worden en wie dat dan bepaalt, maar ook hoe zo'n meting vervolgens vergeleken kan worden met andere regio's. Iedere regio zal immers zijn eigen definitie van "aantrekkelijkheid" hebben. Op vragen die de SP daarover stelde kwam dan ook het antwoord: "In de praktijk zal dit best nog een lastige kunnen zijn".

Het Pact is niet vrijblijvend. Als de raden met het Pact en de daarin opgenomen ambitie akkoord gaan zonder dat vooraf vaststaat wat we onder "aantrekkelijk" verstaan, is dat een vrijbrief voor het ontwikkelen van allerlei plannen die, in de ogen van de bedenkers, de aantrekkelijkheid van de regio vergroten. Als je vooraf ingestemd hebt met deze vage ambitie sta je als raad vervolgens met lege handen.

De SP is van mening dat, áls er al behoefte is aan zo'n Pact, we het er eerst over eens moeten worden wat we onder een aantrekkelijke regio verstaan en hoe we dat objectief kunnen meten, want alleen dan kunnen toekomstige plannen aan eenduidige criteria (en niet aan persoonlijke voorkeuren of stokpaardjes) getoetst worden en kan er een betrouwbare kosten/baten afweging gemaakt worden.

Het is daarom heel jammer dat de raad nu pas bij dit Pact betrokken wordt, zeker als je bedenkt dat dit project al meer dan een jaar loopt en de initiatiefnemers inmiddels al een opdracht tot een zgn. "nul-meting" gegeven hebben. In feite wordt de raad dus gevraagd een Pact goed te keuren dat al volop in uitvoering is.
Op vragen wat deze nul-meting dan precies meet en welk prijskaartje er aan hangt werd tijdens de commissie-vergadering geen duidelijk antwoord gegeven. En ook dát is voor de SP reden voor grote voorzichtigheid.

2. Nota archeologiebeleid
Vanuit de commissie kwamen meerdere opmerkingen over het ingewikkelde taalgebruik in de nota en werd het idee geopperd om een leesbare brochure o.i.d. te maken waarin belanghebbenden in begrijpelijke taal uitgelegd wordt wat hun rechten en plichten zijn als er archeologische vondsten gedaan worden bij (ver)bouwprojecten.

3. Actualisatie van het lokale woonbeleid
De SP heeft het college met klem verzocht om hierbij vooral rekening te houden met de gevolgen van de bezuinigingen in de zorg, die ertoe zullen leiden dat steeds meer mensen langer zelfstandig zullen moeten kunnen (blijven) wonen.

Zo zullen verzorgingstehuizen hun deuren gaan sluiten, zullen minder mensen in aanmerking komen voor een beschermde woonplek, zullen GGZ-instellingen en instellingen voor mensen met een verstandelijke beperking minder mensen op mogen nemen en wellicht zelfs uit moeten laten stromen naar de reguliere woningbouw, en zullen steeds meer ouderen en hulpbehoevenden aangewezen zijn op hulp van familie, vrienden en omgeving.
Door al deze ontwikkelingen zal er een grote behoefte aan woningen voor bijzondere doelgroepen ontstaan.

Daarnaast is de SP van mening dat van de gelegenheid gebruik gemaakt moet worden om de mogelijkheden van het wonen boven/in winkels te onderzoeken, om de leefbaarheid van de binnenstad te bevorderen.

4. Raadsbrief "Verantwoording onderzoek gefaseerde realisatie SMC"
Bij de behandeling van dit onderwerp bleek dat veel fracties het standpunt van het College steunden dat de projectontwikkelaar van het SMC zich aan de gemaakte afspraken moet houden.
Omdat het er naar uitziet dat dit niet in goed overleg kan gebeuren, steunden de meeste fracties de hardere lijn die het college nu wil gaan volgen. Het SMC is een al veel te lang slepende kwestie en het is belangrijk dat daarin nu eindelijk eens duidelijkheid ontstaat.

Agenda en raadsstukken
Beluister de commissievergadering