Vergadering kerngroep onderwijs druk bezocht

15 november 2012

Vergadering kerngroep onderwijs druk bezocht

De Kerngroep Onderwijs van de SP West-Friesland Oost organiseerde afgelopen dinsdagavond een eerste bijeenkomst voor mensen die werkzaam zijn binnen het peuterspeelzaalwerk en het basisonderwijs. Onder het motto “Peuters en kleuters onder druk” werd druk gediscussieerd over ontwikkelingen die ons vak en onze passie bedreigen.

veel animo bij de kerngroep onderwijs
Geanimeerde discussies over het peuterspeelzaalwerk

De discussie werd ingeleid door Hanneke Bakker, al veertig jaar werkzaam in het kleuteronderwijs. Het peuterwerk onderbrengen bij commerciële instellingen en daarmee losweken van het primair onderwijs werd afgewezen.
Ook de toename van toetsen en het gebruiken van toetsen als doel op zich, om de school en de peuterspeelzaal “af te rekenen”op prestaties werd als een gevaarlijke ontwikkeling gezien.
Dat de politiek een meer visionair in plaats van budgettair beleid zou moeten maken als het om peuters en kleuters gaat was een algemeen gedeelde verzuchting.

Begin volgend jaar zal een vervolgbijeenkomst georganiseerd worden. De kerngroep komt binnenkort met het eerste nummer van een eigen SP Onderwijs Nieuwsbrief.

Voor meer informatie: Marcel Olierook, Wijmers 16 in Wijdenes. T: 0229 503272 of E: mwolierook@quicknet.nl