FRACTIE - motie stopzetten SMC SP en LQ

8 februari 2012

FRACTIE - motie stopzetten SMC SP en LQ

Op 7 februari 2012 dienden we een motie in om het project SMC stop te zetten. Dit deden we nadat er nieuwe vragen oprezen na antwoorden op aanvullende inlichtingen, die weer nodig waren door vragen die opkwamen na beantwoording van schriftelijke vragen. Volgt U het nog? Klik op "lees verder" om de motie te lezen. Later een weblog-item hierover.

STOPZETTING PROJECT SMC/VIJZELTUIN

Overeenkomstig artikel 36 van het Reglement van Orde de volgende motie in:

De Raad van de gemeente Enkhuizen, in openbare vergadering bijeen op 7 februari 2012,

gehoord:

de ingewonnen nadere inlichtingen naar aanleiding van de beantwoording door het college op de gestelde schriftelijke vragen over het project SMC/Vijzeltuin

overwegende dat:

• de raad reeds in 2006 een bestuursopdracht heeft vastgesteld voor de realisering van een Sociaal Medisch Centrum (SMC) aan de Vijzelstraat;
  • nu, vijf jaar later, dit SMC nog steeds niet is gerealiseerd;
  • door het college voorafgaande aan de vaststelling van het bestemmingsplan aan De Nijs Care BV garanties zijn geist als een harde voorwaarde (resultaatsverplichting).
  • Voor uiterlijk op 15 mei 2010 De Nijs Care BV een overzicht van de de door hen behaalde resultaten op dit vlak moest geven;
  • Uit de raadsbrief van 16 december 2011 blijkt dat de samenwerking tussen ontwikkelaar en Stichting Woonzorggroep Wilgaerden is beindigd;
  • daarmee niet (meer) voldaan zal worden aan de invulling van voldoende m2 1e en 2e lijnszorgfuncties in het SMC;
  • dat er geen andere zorgpartijen op de lijst van genteresseerde kandidaten staan waarmee aan die invulling wel zou kunnen worden voldaan;
  • er momenteel ook geen enkel zicht bestaat op een alternatieve zorginvulling die recht doet aan de bestuursopdracht;
  • daarmee het door de gemeente en de ontwikkelaar overgekomen plan voor de realisering van zorgwoningen en zorgfuncties niet meer kan worden gerealiseerd en de De Nijs Care BV de door het college geiste garantie dus niet (meer) nakomt;
  • de in de met ontwikkelaar afgesproken planning als onderdeel van de overeenkomst tussen ontwikkelaar en gemeente ook lang niet meer zal worden gehaald;
  • de ontwikkelaar door de gemeente als opdrachtgever ruim voldoende gelegenheid is geboden voor het zoeken naar een goede zorginvulling;
  • er aldus sprake is van een toerekenbare tekortkoming van de kant van De Nijs Care BV als bedoeld in artikel 14 van de tussen het college en De Nijs Care BV gesloten samenwerkingsovereenkomst (Nadere overeenkomst SMC) Enkhuizen waardoor dit bedrijf richting de gemeente aansprakelijk is voor de schade die daardoor ontstaat;

spreekt uit dat:

• Het niet langer wenselijk is dat deze onduidelijke situatie blijft voortbestaan omdat een toekomstige nieuwe invulling voor de locatie van het voormalige Snouck van Loosenziekenhuis van invloed is op andere ruimtelijke keuzes die de raad moet gaan maken in de binnenstad.

• verzoekt het College: – over te gaan tot ontbinding van de de samenwerking tussen het gemeentebestuur en De Nijs Care BV met betrekking tot de ontwikkeling SMC Vijzelstraat.

en gaat over tot de orde van de dag.

Toelichting:
Uit de overwegingen van deze motie blijkt duidelijk dat het SMC-project niet meer tot een succesvolle afronding kan komen. Daarom is noodzakelijk om het besluit te nemen met dit project te stoppen zodat g-meentebestuur in alle vrijheid en in goed overleg met alle betrokkenen kan zoeken naar een goede, nieuwe invulling voor deze locatie.

Indieners:

Stella Quasten Wim Stolk