FRACTIE - brief agendering Drom

24 februari 2012

FRACTIE - brief agendering Drom

Klik op "lees verder" voor de brief aan agendacommissie, raadsleden en commissieleden waarin we melden dat we er van uit gaan dat het onderwerp Drom op 6/3/12 a.s. besproken gaat worden.

Geachte agendacommissie, raads- en commissieleden,

Wij hebben verzocht om de raadsbrief over de Drommedaris te agenderen voor de commissievergadering van 6 maart a.s. Dit is de uitgestelde vergadering van februari. De agendacommissie heeft gemeend dat de brief niet geagendeerd wordt. Wij zijn het niet eens met niet-agenderen.
Ten eerste omdat we de heren (dames-) afspraak hebben dat als een willekeurige fractie een verschenen raadsbrief wil agenderen aan dat verzoek gevolg wordt gegeven.

Ten tweede omdat expliciet beloofd is dat het onderwerp bij het niet behalen van 80% in januari of februari terug zou komen in de raad. Immers, in mei 2011 bijvoorbeeld werd gesteld “De heer Slier ziet het probleem niet. Als het geld in januari niet binnen is, kan de raad besluiten dat het plan niet doorgaat.” en “De wethouder heeft aangeboden om in februari 2012 terug te komen bij de raad indien de dekking van minimaal 80% niet is gelukt. De raad kan dan een beslissing nemen over de vraag: hoe nu verder?”. Nu is de commissievergadering verschoven naar 6 maart, de week na de raad. Dit betekent dat besluitvorming zelfs pas in april kan plaatsvinden. Nu snappen wij best de wens "tijd te rekken" om te bekijken of er nog wat te schuiven en te regelen valt, doch dit laat niet onverlet dat dit onderwerp besproken dient te worden.

Een derde argument is dat er vele vragen zijn over zaken die onduidelijk zijn en/of niet meer overeenkomen met het voorstel dat in mei 2011 is aangenomen. Het lijkt ons logisch dat deze zaken besproken worden voordat er nog meer voorbereidingskosten worden gemaakt, bij het aanpassen van de plannen. Het gaat dan om zaken als:
1. Onduidelijkheid financiën. In de raadsbrief wordt gezegd dat er een gat van 351k in de begroting zit. Kijkend naar de lijst met aangevraagde gelden (zie ook het bericht op https://enkhuizen.sp.nl/weblog/2012/02/14/drommedaris-dekking/) snappen we niet hoe dit kan. We verzoeken dat zo snel mogelijk een compleet overzicht wordt gegeven van de begrote inkomsten, de toegezegde subsidies, de verdeling inrichting/verbouwing enzovoorts.
2. Wordt bij het bepalen van het gat in de begroting rekening gehouden met het wél krijgen van het Geld van Cultureel Erfgoed? Klopt het dat de gelden Cultureel Erfgoed pas 16 januari j.l konden worden aangevraagd? Zo ja, waarom dan eerder beloofd en waarom niet medegedeeld? Klopt het dat dit bedrag sowieso veel lager zal zijn dan aangevraagd vanwege verlaging mogelijk subsidiabele kosten?
3. Uit de raadsbrief trekken we de conclusie dat de gelden van de BGL voor zowel inrichting als verbouwing waren bedoeld. Als deze verdeling bij meerdere gelden optreedt, betekent dit dan niet dat er bij het geld voor de inrichting ook een gat in de begroting is.
4. Er wordt gesproken over versoberingen. Kostenbesparingen gingen over aanbestedingsvoordeel. Wij vinden het nogal wat dat het college vindt dat het project naar eigen inzicht versoberd kan worden om de 80% te halen. Dit is een verandering van het plan en dient aan de raad te worden voorgelegd.
5. Er wordt gesproken over een dependance van het WF-museum. Nooit genoemd, nooit besproken. Dit is een verandering van het plan en dient aan de raad te worden voorgelegd.

....en nog veel meer vragen.

Het argument vóór uitstel behelst het feit dat is van "voordelen van een integrale en zorgvuldige behandeling". Dit is een eufemisme dat vaker gebruikt wordt als tijd moet worden gewonnen. Afgesproken is dat we aan het begin van het jaar zouden horen of 80% gehaald is, en vervolgens zou de raad -indien dit niet het geval was- erover komen te spreken. Toen is al opgemerkt dat deadlines hier door heen zouden kunnen fietsen. Desondanks is de harde toezegging gedaan. Nu graag gestand doen. We gaan er van uit dat de fracties geen bezwaar hebben tegen het bespreken van dit onderwerp op 6 maart 2012.

Met vriendelijke groet,

Mieke Delleman, plv. fractievoorzitter