COLUMN - Bert Putters / N23
COLUMN - Bert Putters / N23
Deze column is eigenlijk een persbericht over de laatste ontwikkelingen van de N23. Klik op "lees verder".
De gedeputeerde Post is dinsdag 18 januari 2011 in Drechterland geweest. Zij heeft daar in beslotenheid gesproken met de fractievoorzitters van de Raad.
Grote vraag is en blijft of Drechterland akkoord gaat met de regio-overeenkomst.
Bij de indieners van het amendement gaat het om de uitvoering. De gedeputeerde zegt het wel toe maar zij wil dit niet ondertekenen, laat staan daar een handtekening voor zetten.
Aansluiting op de Slimweg komt er niet.
Op vragen van raadsleden t.a.v. de ontbrekende miljoenen, zoals de overeenkomst met Alkmaar wist de gedeputeerde niet. Over het geld van Koggenland moet u niet bij mij zijn maar bij de gedeputeerde van Economische Zaken, aldus Post.
De minister zorgt maar dat het geld er komt…..zij zoekt het maar in haar begroting n.a.v. het amendement van het CDA in de Tweede Kamer.
Een aantal vragen van de raadsleden werd niet beantwoord door de gedeputeerde, omdat de burgemeester die vragen niet toestond. O.a. hoe men kwam aan de € 146 miljoen. Vooral in samenhang met de toezegging aan Alkmaar.
“Dit is een aangelegenheid van de Statenleden wanneer zij dit prijsgeven”, was het antwoord van de burgemeester.
De vraag blijft nu: Waarom tot de Raadshuislaan en daarom een doorsteek in Drechterland. Waarom niet op het grondgebied van Stede Broec een doorsteek i.p.v. Drechterland, zou een vervolg vraag kunnen zijn van de Statenleden. Nu lijkt het er alleen op dat de weg wordt aangelegd voor de gemeente Stede Broec…..Enkhuizen kan verder fluiten naar een goede verbinding.
Menige inwoner van Enkhuizen heeft de N506 ontdekt als beter alternatief (minder stoplichten en een groene golf in Hoorn) naar Hoorn en de A7…toen de N302 was afgesloten wegens werkzaamheden. Deze weg is zeker in de spits en daar buiten drukker geworden.
Zoals de fractie van de SP al jaren roept pas de N302 aan zeker tot het WFO terrein en bezie daarna wat er verder moet gebeuren.
Het hele regioakkoord is gebouwd op drijfzand en is financieel niet rond. Drechterland kan daarom fluiten naar zijn tunnelbakken. Er zit een gat van bijna € 200 miljoen in de begroting van de provincie m.b.t. de N23. Mede om het feit dat andere projecten niet kunnen worden uitgevoerd, vanwege het feit dat er geld is ontrokken uit de projecten om de € 146 miljoen vol te maken.
Ook omdat de gedeputeerde Post geen harde toezeggingen doet /heeft gedaan, is het regioakkoord gen cent meer waard en moet zij terug naar de provinciale Staten van Noord-Holland. Wanneer zij de voorstellen, eerder gedaan door de fractie van de SP, had de vierbaansweg A7 – WFO terrein en de Ovaronde uitgedacht door de bewoners uit Zwaagdijk allang zijn aangelegd.
Bert Putters / statenlid
- Zie ook:
- Columns
Nieuws
Reageren?
Wilt u reageren op een bericht?
Graag! Wij horen graag uw mening en willen met iedereen de discussie aangaan.
Een paar spelregels:
- Alleen reacties die serieus ingaan op de inhoud van het bericht worden geplaatst. Aan "bagger" en "afzeikerij" doen we niet mee.
- Anonieme reacties worden niet geplaatst
- Wilt u reageren, maar niet in het openbaar? Gebruik dan onze contactpagina