COLUMN - Bert Putters / Judas #2

10 augustus 2010

COLUMN - Bert Putters / Judas #2

Na het verschijnen in enkele weekbladen en op ons eigen website van de SP van mijn column, kwam de volgende reactie;

Geachte heer Putters,
Graag wil ik U toeroepen: "Schoenmaker blijf bij uw leest"

1. Waar haalt u het recht vandaan over mensen te oordelen? Heeft U kennis van zaken, achtergronden etc?
2. Mgr.Punt heeft als bisschop het recht zijn medewerkers tot de orde te roepen en eventueel maatregelen te treffen.
3. Hoe gaat dat in de S.P. als mensen willens en wetens en na herhaalde gesprekken afwijken van de lijn?
4. Ook voor u dus wat stof tot bezinning.

vriendelijke groet.
Gerard Koning

Mijn reactie:

Geachte heer Koning,

U heeft mijn column/ Open brief niet goed tot u genomen. Ik oordeel niet over mensen, maar over zaken die zij in het openbaar belijden, schrijven en andere veroordelen wat zij zelf ook zo zien ( zie column op de bisschoppelijke site). En Jezus werd verraden door een van zijn apostelen…..Judas genaamd.
Natuurlijk zijn er ook wel eens dissidenten binnen de SP.
Maar politiek is een andere tak van sport dan in een godshuis en zijn voorgangers/ gelovigen.
De SP komt altijd op voor de zwakkeren binnen onze samenleving. Zoals Paul Vlaar ook deed en zelfs heel goed deed.
Ook iets wat wij buiten alle publiciteit om ook doen. Opkomen voor de zwakkeren en andere individuen. En in Haarlem en Den Haag doen wij dit voor allen binnen onze samenleving.
Eucharistie vieringen werden vaak opgeleukt. Iets wat velen waardeerden. Zelf ben ik doopsgezind en in onze kerk belijden wij de eenvoud van het geloof.
Afwijken van de lijn…… door wie opgesteld? Gewoon door de curie van oude mannen, die niet meer in het leven staan van alle dag.
En in het verleden de andere kant opkeken bij de Jodenvervolging en andere zaken in het heden, die het daglicht niet kunnen/ konden verdragen.
Zie daar een nieuwe verschijning van een kerkhervormer binnen uw religie. Ondanks dat ik niet Rooms ben, heb ik daar waardering voor.
Het zou sportief zijn wanneer uw zich niet alleen met naam bekend maakt, maar ook tot welke organisatie u behoord.

Groet,

Bert Putters, Statenlid SP

PS. Dhr Koning heeft zich middels een reactie bekend gemaakt als pastoor van de RK te Wognum.