FRACTIE - Voorstel parkeerbeleid

27 mei 2010

FRACTIE - Voorstel parkeerbeleid

PERSBERICHT
De SP fractie vindt dat het nog veel te lang gaat duren voordat er beweging is in de parkeerproblematiek. Om die reden komen we nu met een initiatiefvoorstel om hier verandering in aan te brengen. De tekst is in diverse akkoorden en onderhandelingen positief ontvangen en we verwachten derhalve dat het voorstel op een ruime meerderheid kan rekenen. Daarnaast wordt hiermee recht gedaan aan de verrassende verkiezingsuitslag van 3 maart waarbij veel kiezers hebben laten merken het parkeerbeleid aangepast te willen zien. Klik op "lees verder" om het voorstel te lezen.

GEMEENTERAAD ENKHUIZEN
INITIATIEFVOORSTEL
Fractie SP
Parkeerbeleid

De fractie van de SP stelt de volgende besluiten voor:

1. Voor de evaluatie van het parkeerbeleid, zowel op korte als op lange termijn zal een evenwichtig samengestelde klankbordgroep blijvend worden ingezet om gevraagd en ongevraagd te adviseren over maatregelen om het vergunningenbeleid aan te passen.
2. Het toekomstige college wordt gevraagd om de volgende maatregelen (of andere maatregelen die hetzelfde doel bereiken) in te voeren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de expertise van de onder 1 genoemde klankbordgroep.
a. Vanuit het principe dat begonnen wordt met beperkte maatregelen die bij bewezen onvoldoende effect kunnen worden aangescherpt, wordt het aantal te verkrijgen kraskaarten nu verruimd: De eerste 50 kaarten per eerste afgegeven parkeervergunning per kalenderjaar zijn gratis en daarna kunnen kaarten worden gekocht door inwoners en bedrijven voor een redelijk bedrag.
b. Bij de extra blauwe zones wordt bekeken of deze niet tot gevolg hebben dat de druk op het parkeren in de straat wordt verhoogd en weer omgezet moet worden in vergunningengebied. Ook wordt nader gekeken naar de parkeerdruk die ontstaan is door invoering van het onderscheid walkant/niet-walkant. Hierbij wordt uitgegaan van (bestaande) parkeerdrukmetingen.
c. Per adres in de binnenstad, ongeacht of een eigen parkeerplek aanwezig is of een eventuele walkant, kan een parkeervergunning worden gekre-gen. De kosten voor een vergunning worden gedrukt door de geldigheidsduur van de vergunningen te verlengen. De prijzen van een eerste en tweede vergunning worden gelijk getrokken op het niveau van de eerste vergunning. Er komt vooralsnog geen limiet op tweede vergunningen.
d. Parkeren van bezoekers (geen huisbezoek) vindt zo veel mogelijk plaats aan de rand van de binnenstad door de realisering van par-keergelegenheid aldaar (zuidkant NS-terrein en nog te vinden locatie aan noordkant). Op die parkeerterreinen wordt een betalingssysteem ingevoerd voor auto’s die langer dan 24 uur geparkeerd staan.
e. Er komt een hardheidsclausule waarbij gemotiveerd afgeweken kan wor-den van deze regels.

Enkhuizen, 26 mei 2010

Toelichting:
Gezien het feit dat collegevorming op zich laat wachten stellen we de gemeenteraad nu voor om zo snel mogelijk aanpassingen te maken in het parkeerbeleid c.q. na te denken over mogelijke wijzigingen.