h

COLUMN - Bert Putters / De fooi van Eurlings

4 december 2009

COLUMN - Bert Putters / De fooi van Eurlings

Euro fooi
Haarlem – Het jaar loopt ten einde en de maand December is de cadeautjes maand. Over cadeautjes in de provinciale staten kan ik wel een boek schrijven. € 100 miljoen voor een beter OV in Haarlem voor een ondergrondse vanaf 023 (ongeveer hotel Haarlem Zuid) naar het Centrum, onder het Spaarne via de oude stad naar Haarlem CS.

Gezien de kosten van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam een luttel bedrag. Daarom noemde een wethouder van Haarlem dit bedrag “De fooi van Mooij”. Doelend op de voormalige Gedeputeerde Mooij van de VVD. Omdat de raad van Haarlem niet tot een besluit kon komen en het geld wel kon gebruiken voor een verbetering van het OV, heeft de Staten bij meerderheid deze “Fooi van Mooij” teruggevorderd met aan het hoofd de fracties van GL, CDA en VVD. Alleen de PvdA en SP namen het op voor de raad van Haarlem die in een democratische meerderheid geen tunnel wenste.

Toen wij afgelopen week terug kwamen van een korte vakantie en op mijn vakantieadres werd gebeld door een journalist van het West-Friesdagblad/ Enckhuizer Courant, moest ik gelijk aan het woord “Fooi” denken die minister Eurlings wil geven aan de West-Frisiaweg. Die “fooi” van 13 miljoen is voor een betere aansluiting van die weg op de A7. Een voorstel gedaan in 2005 door twee insprekers uit Zwaagdijk en omarmd door de fractie van de SP in de provincie Noord-Holland. Dus nu officieel een voorstel die overgenomen is door Rijkswaterstaat om zodoende een betere doorstroming te krijgen vanaf de N302 (N23) richting Amsterdam en Den Oever.

De fractie van de SP heeft nog meer voorstellen gedaan voor het verbeteren van deze weg, zoals de snelheid van 100 km/h aan te passen tot 80 km/h. Omdat veel mensen het blauwe bord met auto waarschijnlijk niet kennen en 80 km/h blijven rijden. Helemaal vervelend is het voor de jakkeraars op deze weg, wanneer er een vrachtauto voor hen rijdt. Ondanks die snelheidsverhoging zijn de stoplichten een rem. En is er een theoretische tijdswinst van 2 tot 3 seconden.

Het instellen van een groene golf, het projecteren van deze weg in de zogenaamde noord-variant en het graven van een tunnel vanaf de Veilingweg (Bovenkarspel) tot aan de Houtrib, zijn enkele voorstellen vanuit de fractie van de SP in de Noord-Hollandse Provinciale Staten. Daarbij zijn wij meegegaan met verdubbeling van deze weg vanaf de A7 tot WFO (Markerwaardweg N240) en daaraan verbonden het verdubbelen van het spoor tussen Hoorn en Enkhuizen. Zodat bij het laatste de treindienst tussen deze plaatsen met een hogere frequentie kan gaan rijden tussen West-Friesland en de Randstad. Het laatste voorstel die met grote minachting door PvdA, GL, begrijpelijk door het CDA en daarbij zeker door de VVD, werden weggehoond.

In menige vergadering hebben wij aangevoerd dat de minister er niet over dacht de € 250 miljoen op te hoesten. Nu niet en nooit niet. De diverse gemeentebesturen in West-Friesland en zeker de Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hebben de inwoners van West-Friesland een worst voorgehouden. Een worst die nu de wereld ingaat als de “Fooi van Eurlings”.

Bert Putters, Statenlid

Reageren?

Wilt u reageren op een bericht?

Graag! Wij horen graag uw mening en willen met iedereen de discussie aangaan.

Een paar spelregels:

  • Alleen reacties die serieus ingaan op de inhoud van het bericht worden geplaatst. Aan "bagger" en "afzeikerij" doen we niet mee.
  • Anonieme reacties worden niet geplaatst
  • Wilt u reageren, maar niet in het openbaar? Gebruik dan onze contactpagina
     

U bent hier