COLUMN - Bruggen slaan of krachtig in balans?

8 mei 2009

COLUMN - Bruggen slaan of krachtig in balans?

In balans of uit balans? Veel mensen vragen mij: “is het veel werk in de Provincie?” Ik geef dan aan dat het wel mee valt. Is dit de waarheid? Nee, natuurlijk niet. Maar iets wat je graag doet, doe je met plezier en dan maakt het niet uit hoeveel uren je bezig bent met dit politieke werk. Alleen na zoveel jaren als Statenlid voor de SP valt het niet altijd mee. Het college heeft niets op met jouw mening, jouw partij en die van jouw kiezers. Want met een riante meerderheid zitten zij op rozen. VVD (13), PvdA (11), CDA (10) en Groen Links (4, was 5), hebben niets op met de veelal goede tegenargumenten van de SP (9).

Vele inwoners zien het wel en merken dit dagelijks aan het lijf. Ik doel op het slechte OV. En dat in zijn grote omvang in algemeenheid in Noord-Holland Noord. Alle aangevoerde eerdere “goede” argumenten en steun van vele organisaties, particulieren en ook gemeenten, heeft dit college dit erbarmelijke OV beleid doorgevoerd. Daarbij ook nog eens een slecht WMO-vervoer; OV-Taxi en de ramp is helemaal compleet. Gisteren ook weer kwam dit tot duidelijkheid bij een werkbezoek op uitnodiging van de stad Alkmaar. Het college wil graag veel geld van de provincie voor de westelijke randweg. Net zoals de West-Frisiaweg (N23) hebben zij hier ook geen visie. Een visie op asfalt en OV.
Want de SP-fractie in de Staten ziet veel meer in verdubbeling van het spoor tussen Hoorn en Enkhuizen dan alle verfrommeling van het landschap en ziet meer in vooral een hoog frequente busvoorziening. Het laatste is ook goed voor de economie, om met woorden te spreken van de VVD. Het geld gaat dan naar de werkers en niet naar alle projectontwikkelaars en hun graaicultuur. Als je dan de wethouder van Dam uit Alkmaar hoort, houdt het spoor op bij Alkmaar Noord en Heiloo. Terwijl zij worden bediend met drie intercity’s en één, eigenlijk indirect met drie stoptreinen, dus 6 treinen. Daarbij is het OV (bus) in Alkmaar wel goed maar voornamelijk naar de regio slecht, aldus onderbouwend en gesteund door de KvK. Iets wat de SP-fractie al jaren heeft onderkend, maar nooit wordt gehoord door vooral de “linkse” partijen in de Provinciale Staten van Noord-Holland. Het blijft bij zaken, vaak gestolen van de SP, zoals de gratis OV-Kaart voor jongeren. Van de VVD en ook het CDA valt totaal niets te verwachten. Als het aan die partijen ligt wordt de provincie alleen maar geasfalteerd en volgebouwd met bedrijventerreinen. Terwijl zij uit het oog verliezen dat er veel verpauperde terreinen zijn. Projectontwikkelaars hebben alles in handen en vooral veel grote bouwbedrijven bestoken gemeentebesturen met het eventueel uitvoeren van projecten, waar onze Noord-Hollanders helemaal niet op zitten te wachten. Ontwikkelen kan, als daar behoefte voor is, maar niet als er geen vraag is. Neem bv Hoorn 80 daar is geen bedrijvigheid meer, maar alleen opslag. Daar ontwikkelen, betekent verlichting voor de omgeving en hoeft: “Berkhout is Boos” niet meer boos te zijn en gaat het plan van de “Jaagweg” in de prullenmand. Ook is het hier waarneembaar dat projectontwikkelaars hun grondaankopen van 20 tot 30 jaar geleden willen verzilveren en allemaal ten koste van de natuur en weidse uitzichten. De SP-fractie is echt niet overal tegen, maar wil wel een evenwichtig beleid.
Eerder voerde Gedeputeerde Staten een beleid onder het motto; “Bruggen slaan”. Ze hebben echter nooit de overkant gehaald. Nu heeft het college van GS als motto; “Krachtig in balans”. Echter gezien heel het financiële beleid en het wegzetten van geld op IJsland is dit college duidelijk uit balans………

Bert Putters