FRACTIE - Antwoorden vraag NUON

27 februari 2009

FRACTIE - Antwoorden vraag NUON

Klik op "lees verder" om de vraag en het antwoord te lezen.

BEANTWOORDING VRAGEN

BRIEF VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

VERKOOP AANDELEN NUON

Aan de voorzitter van de gemeenteraad

Geachte voorzitter,

Door de heer Bokhove is de volgende vraag gesteld: “In deze turbulente tijden rond het eigenaarschap en de aandelen van NUON zouden wij graag bevestigd zien dat het college voornemens is deze aandelen in eigen bezit te houden”. Naar aanleiding van deze vraag antwoorden wij het volgende.

Op 23 februari 2009 heeft de NUON bekendgemaakt, dat NUON en het Zweedse Vattenfall de krachten gaan bundelen om een toonaangevend Europees energiebedrijf te vormen. Vattenfall heeft een bod gedaan op de aandelen NUON, De verkoop vindt plaats onder de ontbindende voorwaarde dat tenminste 80% van de aandeelhouders instemt met verkoop. Daarnaast is goedkeuring nodig van het Ministerie van Economische Zaken voor splitsing van de aandelen in een NV voor netbeheer en productie- c.q. levering en vindt toetsing plaats aan de mededingingsregels door de Europese Commissie.

De gemeente Enkhuizen bezit 146 van de in totaal 4.646 aandelen van de NV Houdstermaatschappij Gaskop Noord-Holland. De NV Houdstermaatschappij heeft op haar beurt weer aandelen van het NUON: het gaat hier om een belang van 2,9%.

De nominale waarde van onze aandelen NV Houdstermaatschappij Gaskop Noord-Holland, die in ons bezit zijn, bedraagt € 66.000.

Door recente ontwikkelingen waaronder het splitsen van netbeheer en energielevering worden aandelen voor het productie- en leveringsbedrijf vrij verhandelbaar. Aandeelhouders staan voor de keuze om aandelen te behouden c.q. te verkopen. Aandelen voor het netbeheer blijven eigendom van NV GKNH.

Vattenfall heeft een bod van EUR 8,5 miljard ondernemingswaarde (‘enterprise value’) in contanten uitgebracht op 100% van de aandelen van het productie- en leveringsbedrijf van Nuon. Hiermee wordt het eigen vermogen (‘equity value’) van Nuon gewaardeerd op EUR 10,3 miljard na dividend over 2008.

Dit betekent dat het aandelenpakket van de NV GKNH wat betreft de aandelen voor het productie- en leveringsbedrijf van NUON, inclusief het dividend over 2008 rond € 300 miljoen waard is ( informatie Binnenlands Bestuur 26 februari 2009).

Enkhuizen bezit 146 van de 4646 aandelen NV GKNH. Naar rato zijn deze aandelen € 9,4 miljoen waard zijn.

In 2008 is € 410.000 aan dividend ontvangen. Gerelateerd aan de waarde van de aandelen ruim 4,36 % rendement.

De aandelen voor het netbeheer zijn in deze transactie niet meegenomen. Deze aandelen zullen naar verwachting in de toekomst nog een beperkt dividend opleveren.

Binnenkort wordt een aandeelhoudersvergadering van NV GKNH belegd waarin een besluit wordt voorgelegd over het wel of niet verkopen van de aandelen. Overwegingen die daarbij voor ons een rol spelen zijn de vraag of de overheid haar invloed moet verkopen, het dividendrendement in relatie tot voor ons haalbare rendement over de verkoopopbrengst en de risico’s zowel in de situatie dat de aandelen niet worden verkocht (koers, dividend) als de situatie dat de aandelen wel worden verkocht (rente). Op basis van afweging van genoemde en ingebrachte argumenten zullen wij ons standpunt bepalen.

Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van E n k h u i z e n

De wnd.secretaris, De burgemeester,

(L.A.M. Aarden) (J. Baas)