Overmacht of slechte planning?

20 juni 2007

Overmacht of slechte planning?

Tijdens de commmissie Grondgebied werd de commissie overvallen door de mededeling dat er wederom uitstel komt voor de vervanging van de Compagniesbrug. Ditmaal is de reden dat er klasse 4+ vervuilde bagger is aangetroffen in de Oosterhaven,Zuiderhaven en Oude Haven.

Rasechte Enkhuzers weten dat er bij de brug een gasfabriek heeft gestaan en nog meer bedrijven daar actief zijn geweest, waarvan aangenomen mag worden dat deze vervuilende activiteiten uitvoerden. En dat aangenomen mocht/kon worden dat het hier niet om de lichtste vorm van vervuiling zou gaan.
Wij begrijpen dat de wethouder zich "overvallen" voelde met het bericht dat er niet gestart kan worden, maar wij vragen ons toch wel af hoe dit traject is verlopen.

Er schijnt een aantal jaren geleden een heel gedegen en duur onderzoek uitgevoerd te zijn mbt. vervuilde grond in de wateren in Enkhuizen.
Daar had dan toch zeker iets in moeten staan over bovenstaande gebieden, zo niet, dan was het een onvolledig
onderzoek. Zo ja, dan had men kunnen weten wat ons te wachten stond en dat in de planning kunnen meenemen.

Op verzoek van de commissie zal dit rapport worden opgediept, zodat we daar iig wat antwoorden uit kunnen halen.
Maar hoe je het ook wend of keert, de brug zal nog een behoorlijke tijd op zich laten wachten, de vuile grond moet gewoon eerst worden opgeruimd. Ook zijn de kosten en de verdeling daarvan nog niet bekend.

Het lijkt wel of er een vloek op bruggen zit, de werkzaamheden bij de Kat en Hondbrug liggen namelijk ook al een tijd stil,wanneer daar eindelijk wat activeiten zullen plaatsvinden is ook niet bekend.

De raadsbrief.....

In het kader van de voorgenomen baggerwerkzaamheden in het havengebied en de daaraan verbonden eventuele sanering van de vervuilde baggerspecie zijn in het kader van een Verkennend Onderzoek monsters van de havenbodem genomen. Deze bemonstering is noodzakelijk omdat voor de aanvang van de baggerwerk-zaamheden duidelijkheid over de graad van vervuiling dient te worden gegeven. Hiervoor zal na het Verkennend Onderzoek nog een Nader Onderzoek worden uit-gevoerd (planning juli 2007).

De bemonstering van de bodem van de Oosterhaven, Zuiderhaven en Oude Haven heeft aangetoond dat hier een niet onaanzienlijke vervuiling aanwezig is, gedeeltelijk klasse 4+. Het moge duidelijk zijn dat het verwijderen en saneren van vervuilde baggerspecie hogere kosten met zich meebrengt dan het op diepte baggeren van een (relatief) minder vervuild havenbekken. Rijkswaterstaat draagt vanwege deze meerkosten bij in de kosten van het verwijderen van vervuilde baggerspecie, indien de sanering in direct met het IJsselmeer in verbinding staand water plaatsvindt.

De resultaten van het Verkennend Onderzoek zijn op maandag ambtelijk niveau met Rijkswaterstaat doorgenomen. Hieruit zijn een aantal ingrijpende gevolgen naar voren gekomen.

• Alvorens bouw- of graafwerkzaamheden in de vervuilde havenbekkens worden uitgevoerd, dient de sanering te hebben plaatsgevonden. Dit betekent dat de baggerwerkzaamheden moeten worden uitgevoerd vóórdat de restauratie van de Compagniesbrug en de aansluiting van de woonschepen op het riool ter hand kunnen worden genomen.
• Naar de huidige inschattingen van de hoeveelheid en ernst van de vervuiling zal Rijkswaterstaat ca. 50% van de kosten voor haar rekening nemen. De besluitvorming hierover dient echter via het Ministerie van Verkeer en Waterstaat te geschieden, waarvoor minimaal een half jaar nodig is.

Door de ambtelijke vertegenwoordiging is aangedrongen op een zo spoedig mogelijke uitvoering. Rijkswaterstaat heeft aangegeven dat in dat geval de gemeente de baggerwerkzaamheden voor zal moeten financieren. De feitelijke afrekening zal gebaseerd zijn op een nog te sluiten bestuursakkoord.
De gevolgen voor de gemeente zijn op dit moment nog niet in te schatten, zowel op financieel als uitvoeringsniveau. Het eerst moeten saneren van de haven voordat de restauratie van de Compagniesbrug en de aansluiting van de woonschepen op het riool kan worden aangevangen, maakt in ieder geval dat een start van deze werkzaamheden in 2007 twijfelachtig is. In financiële zin kan pas worden aangegeven of de bij de gemeente aanwezige financiële ruimte voldoende is nadat het Nader Onderzoek is uitgevoerd en hierover overeenstemming met Rijkswaterstaat is bereikt.

Voor wat betreft de restauratie van de Compagniesbrug zijn de voorwaarden van de hiervoor ontvangen subsidie een extra complicerende factor. Conform de subsidieverordening dient voor 1 november 2007 de restauratie te zijn aanbesteed en gegund. In hoeverre een verder in de tijd liggende uitvoeringstermijn voor de provin-cie acceptabel is zal in nader overleg worden vastgesteld.