OPINIE - principes, mc!

9 juni 2007

OPINIE - principes, mc!

SMC
Principes zijn een kostbaar goed. Natuurlijk moet je soms kunnen "wheelen en dealen", geven en nemen, maar een politieke partij met duidelijke uitgangspunten moet natuurlijk nooit zijn principes verloochenen.

Ook bij de discussies over het Sociaal Medisch Centrum gaat het over principes, nl. het principe dat zorg behouden moet blijven. Tot zover is er nog geen vuiltje aan de lucht. Natuurlijk willen alle politieke partijen zorg behouden. Maar ja, dan begint de discussie over het middel dat je hierbij wilt gebruiken. En daar blijken meningen wel eens te verschillen. Terwijl het "zo simpel" is: welk plan geeft ons de grootste kans dat zorg enige tijd behouden blijft?

Plan A: zorgaanbieders maken samen met anderen een plan op het gebied van zorg.
Plan B: een marktpartij maakt een plan, en moet nog afspraken maken met zorgpartijen.

Kortom, 100% garantie op nog jarenlange zorg heb je in plan A niet, maar in plan B heb je niets, behalve de belofte dat er nog afspraken moeten komen. Een handtekening, zwart-op-wit, moet er m.i. zijn, voordat je een gebouw gewoon aan een ontwikkelaar verkoopt.

Nou wordt er veel gezeurd over het feit dat het "niet eerlijk" is dat plan B niet kan overleggen met de zorgaanbieders die in plan A zitten. Die zorgaanbieders willen dat ook niet. Logisch, want je gaat natuurlijk niet je eigen glazen ingooien. Als we dat hadden willen voorkomen -hetgeen bijvoorbeeld Klaas v/d Veen in het NHD van vrijdag j.l. leek te zeggen- dan hadden alle partijen moeten instemmen met ons amendement van 4 april 2006. Hierin stond vermeld dat er eerst duidelijkheid over de invulling van de zorg moest zijn, en daarna pas een commerciële ontwikkelaar gezocht moest worden. Instemmen met dat voorstel had betekend dat "stenen stapelen" en "zorg leveren" gescheiden was. Maar ja, je wethouder wil dat niet, dus stem je maar tegen dat voorstel. Hoezo "teugen". Dit gehuil is dus mosterd na de maaltijd.

In dit hele verhaal kan een wethouder een bemiddelende, neutrale rol spelen. Immers, zorg staat ook voor de wethouder voorop, naar ik aanneem. Dan houdt het geen pas om een plan te promoten. Natuurlijk kun je een voorkeur hebben, dat staat ook duidelijk in het raadsvoorstel. Echter, actief plan B promoten en de indieners van plan A aanvallen, vind ik niet netjes. Als dat ook nog eens gebeurt tijdens een bijeenkomst die "politiek neutraal" moest zijn (lees: waar politieke partijen zoveel mogelijk hun mond moeten houden), dan ben je niet aan het besturen maar aan het sturen.

Christian Bokhove