Aantal mantelzorgers neemt toe

28 juni 2007

Aantal mantelzorgers neemt toe

Het aantal mantelzorgers zal de komende jaren toenemen. In 2006 hielpen 1,4 miljoen mensen familieleden, vrienden en bekenden. In 2020 zal het aanbod zijn gestegen tot 1,6 miljoen. Deze voorspelling doet het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in een studie naar mantelzorg die staatssecretaris Jet Bussemaker (Volksgezondheid) dinsdag in ontvangst nam.

Tegelijkertijd zal het aantal mensen dat de hulp krijgt minder stijgen. Maar dat wil niet meteen zeggen dat er een reservoir aan hulpverleners ontstaat, tekent het SCP aan: het mogelijke aanbod wordt niet altijd benut .

Evenwicht
Zo leveren buren vaak helemaal geen hulp en kinderen slechts mondjesmaat. Daarom zal er tot 2020 eerder sprake zijn van een evenwicht tussen verleners van mantelzorg en hulpbehoevenden.

Smalle beurs
Daarom moet goed gekeken worden of vooral ouderen die zichzelf niet meer kunnen redden, wel hulp krijgen. Een op de 7 ouderen heeft geen relatie met mensen die mogelijk zorg kunnen leveren. Vooral 85-plussers, ouderen met een smalle beurs en alleenstaanden lopen risico van mantelzorg verstoken te blijven.

Professionele begeleiding
Voor verstandelijk gehandicapten en mensen met psychische problemen, biedt mantelzorg maar weinig soelaas. Deze zijn sterk afhankelijk van professionele begeleiding. Zij denken in meerderheid dat een familielid of bekende deze hulp niet zomaar kan overnemen.

Vrijwilligers
Dinsdag verscheen ook nog een SCP-rapport over vrijwilligerswerk. Daarin staat dat het aanbod van vrijwilligers de komende jaren vrij stabiel zal blijven. Net als in 2005 zet in 2015 een kwart van de bevolking zich belangeloos in. Wel is de band met traditionele organisaties steeds minder. Het doen van vrijwilligerswerk is steeds vaker een individuele keuze.

Vergoeding
Mantelzorgers kunnen dit jaar een vergoeding van 250 euro krijgen. Zij moeten dan wel zorgen voor iemand die voor minstens een half jaar in aanmerking komt voor bijvoorbeeld thuiszorg. Dat heeft het vorige kabinet besloten op voorstel van toenmalig staatssecretaris Clémence Ross (Welzijn).

Bron: gemeente.nu