HALLO? IS DAAR IEMAND????

21 mei 2007

HALLO? IS DAAR IEMAND????

De SP heeft vorig jaar november een motie ingediend, om het gat voor onvolledige AOW te laten sluiten door zich aan te melden bij de Sociale VerzekeringsBank.
Deze motie werd aanvaard, maar tot op heden is daar ondanks veelvuldig vragen nog steeds geen uitvoering aan gegeven. En terwijl het zooooo simpel is, de aanmelding is echt geen hogeschoolambtenarij die daar aan te pas moet komen.
Landelijk speelt dit ook steeds meer, zie onderstaand bericht....

SVB en gemeenten moeten samen AOW-gat voorkomen

Om te voorkomen dat gepensioneerden met een AOW-gat onder het sociaal minimum terechtkomen, moeten gemeenten en de Sociale Verzekeringsbank (SVB) meer gaan samenwerken. Dat heeft staatssecretaris Aboutaleb (SZW) gezegd tijdens een bijeenkomst van de FNV, ouderenbond Anbo en het Landelijk Overleg Minderheden (LOM).

Het zijn vaak migranten die in de jaren zeventig naar ons land zijn gekomen en in laag betaalde banen zijn beland, die volgens volgens Aboutaleb nu onder het sociaal minimum terechtkomen. Om een volledige oudedagsvoorziening van de staat te krijgen, moet iemand tussen zijn 15e en 65e verjaardag in Nederland hebben gewoond.

Emigranten
Ook mensen die emigreerden en later terugkwamen naar Nederland krijgen te maken met een onvolledige AOW-opbouw. Zij kregen bij terugkomst te weinig informatie over dit probleem. Dat blijkt uit een onderzoek dat het Verwey-Jonkers Instituut heeft aangeboden aan de staatssecretaris.

Aanvullende bijstand
De SVB werkt al met twintig gemeenten samen om mensen met een onvolledig staatspensioen er actief op te wijzen dat ze mogelijk in aanmerking komen voor aanvullende bijstand. Als dat volgens de gemeenten het geval is, voert de SVB de bijstandswet uit. Hierdoor ontvangen sinds 1 januari dit jaar 10.000 AOW’ers hun aanvullende bijstand van de SVB.

Samenwerking
Niet alleen maatschappelijke organisaties, zoals de vakcentrale FNV, maar ook een meerderheid van de Tweede Kamer dringt er al enige tijd op aan dat de SVB met meer gemeenten op zo’n manier samenwerkt. De SVB is er volgens een woordvoerster ook mee bezig om lokale overheden daarvoor te benaderen. 'Maar ze kloppen ook bij ons aan'.

AOW-gat
Van alle 65-plussers heeft nu circa een op de zeven een AOW-hiaat. Volgens FNV-voorzitter Agnes Jongerius blijkt uit onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut dat hun aantal snel stijgt, doordat meer mensen uit het buitenland komen of daar naartoe verhuizen. Zo zou een op de vier nieuw toegekende staatspensioenen dit jaar onvolledig zijn.

Sociaal minimum
Volgens de SVB-woordvoerster kan dat aantal kloppen, maar zij stelde ook dat niet iedereen met een AOW-gat direct onder het sociaal minimum terechtkomt. Zo kunnen mensen nog een aanvullend pensioen hebben, een ander vermogen of een partner met inkomen. Ruim een jaar geleden telde de SVB 206.000 mensen met een AOW-gat en dat zou oplopen tot bijna 434.000 tien jaar later.

Bron:Gemeente.nu