CHANTAGE OF STRATEGIE?

20 mei 2007

CHANTAGE OF STRATEGIE?

De coalitiepartijen laten van zich horen met betrekking tot de perikelen rond het SMC.
Onderstaand was te vinden op de internetsite van het NHD....

Partijen spreken over chantage rond poli Enkhuizen

Nieuw Enkhuizen, de Christenunie en de PvdA zijn boos. In de krant van zaterdag kondigden de Omring, het Westfriesgasthuis en de GGZ aan buiten Enkhuizen een polikliniek te starten.

Dit als de raad komende dinsdag niet ingaat op de bieding van genoemde instanties en projectontwikkelaar de Scholtensgroep. Deze partijen hebben voor 2 miljoen een bieding gedaan. Projectontwikkelaar De Nijs heeft voor 3,4 miljoen ingeschreven voor het complex op de plaats van het voormalige Snouck van Loosenziekenhuis.

De drie partijen voelen zich door de Omring groep gechanteerd. Alle drie partijen stellen overigens vele vragen te hebben bij het collegevoorstel dat dinsdagavond aan de orde komt.
___________________________________________________________________________________________
NB: de coalitiepartijen voelen zich gechanteerd, maar vanuit het oogpunt van de zorgaanbieders bekeken, kan die stelling ook om omgedraaid worden. Het college heeft er teveel op vertrouwd dat de zorgaanbieders zich zouden schikken naar de eventuele nieuwe huurbaas. MAW, zij krijgen de realisatie niet toegewezen, maar zullen tegen een veel hogere huur wel aanblijven?
Dat is nogal naief gedacht. Zeker als er beweerd wordt dat er helemaal geen gesprekken zijn geweest met de grootste regionale spelers in de zorg.

Daarbij is het nogal ongebruikelijk dat men VOOR de commissievergadering ( waar in eerste instantie de discussie en vraagstelling hoort plaats te vinden) publiekelijk en gezamelijk als coalitie een reactie geeft.
Ook eigenaardig is dat de PvdA op 18 mei schriftelijke vragen over het SMC ingediend schijnt te hebben, wat de strekking daarvan is, geen idee, aangezien het hemelvaartsweekend was/is en de andere fracties en burgers geen idee van de strekking hebben.De eerste publicatie stond immers pas op zaterdag de 19e in het NHD.
Blijkbaar wisten zij meer over wat er stond te gebeuren, maar lijkt een overbodige aktie. Schriftelijke vragen hoeven immers pas na 6 weken beantwoord te worden,terwijl as dinsdag dit onderwerp wordt behandeld. Komt op zijn minst een beetje vreemd over.

Wij zijn zeer benieuwd hoe de discussie zal verlopen as dinsdag.