Beantwoording schriftelijke vragen verblijfsduurheffing

14 mei 2007

Beantwoording schriftelijke vragen verblijfsduurheffing

Hierbij nogmaals de vragen van de SP en het ontvangen antwoord van het College.

BRIEF VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

VERBLIJFSDUURHEFFING

Aan de voorzitter van de gemeenteraad

Geachte voorzitter,

De fractie van de SP heeft de volgende vraag aan het college gericht:

Naar aanleiding van de publicatie in de Drom met betrekking tot de verblijfsduur-heffing, en een artikel in de Volkskrant van jl. 16 april, hebben wij contact opge-nomen met het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
De juridische afdeling van dit ministerie heeft bevestigd dat het systeem wat binnenkort voor een quickscan in aanmerking komt niet zal worden toegestaan, omdat dit een veredelde vorm van rekeningrijden betreft.

De volgende wetsartikelen zijn volgens de juridische afdeling van toepassing:
• Art. 225 gemeentewet
• Art. 14 wegenwet
• Art. 80 wet op motorrijtuigenbelasting

Dit alles overziend hebben wij de volgende vragen:
•Is het juist dat zoals gesteld in het artikel, de gemeente Enkhuizen op de hoogte is gesteld van de afwijzing om op deze wijze "anders parkeren"in te willen voeren?
•Kunt u aangeven of u voornemens bent om alsnog de quickscan uit te laten voeren?
•Zo ja, kunt u dan aangeven waarom, aangezien welk resultaat dan ook, het ministerie dit systeem niet zal toestaan,
•Zo nee, hoe gaat U nu verder met het parkeerbeleid in welke vorm dan ook?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Antwoord:

De fractie vraagt of het Ministerie van Verkeer en Waterstaat de gemeente Enkhuizen op de hoogte heeft gesteld van de afwijzing van het voorgestelde parkeersysteem. Gezien het feit dat er geen concrete aanvraag bij het ministerie is ingediend, is er geen sprake van een formeel standpunt van het ministerie, dat aan de ge-meente is gecommuniceerd. Het lijkt ons daarnaast niet aannemelijk dat ten aanzien van het onderhavige plan, dat nog nader uitgewerkt dient te worden, nu al door het ministerie formele standpunten worden ingenomen en schriftelijk worden gecommuniceerd.

Wij zijn bekend met de uitspraken van de Minister aangaande het lokale rekening-rijden. Hiervan is echter in Enkhuizen geen sprake: ons systeem betreft parkeren, waarbij de technische uitwerking een andere vorm krijgt dan bij de tot nu toe bekende systemen. Door onze adviseurs wordt hierover reeds overleg gevoerd met het ministerie, waarbij er nog geen signalen zijn ontvangen die wijzen op een op voorhand afwijzende houding ten aanzien van een andere wijze van heffen van parkeerbelasting. Tevens zijn wij voornemens de minister in samenwerking met de provincie voor een werkbezoek aan Enkhuizen uit te nodigen, teneinde de inhoud van ons plan nader toe te lichten.

In de vraag haalt de fractie de navolgende wetsartikelen aan:
•Art. 225 Gemeentewet (inzake parkeerbelasting)
•Art. 14 Wegenwet (inzake burgerlijke rechten ten aanzien van het gebruik van de weg)
•Art. 80 Wet op Motorrijtuigenbelasting (inzake de relatie tussen de Motor-rijtuigenbelasting en o.a. de parkeerbelasting)

Een nadere bestudering van de door u aangehaalde wetsartikelen in relatie tot de bedoelde uitvoering van de parkeerbelasting heeft ons geen juridische beletselen laten zien. Dit laat onverlet dat wij de door u verzamelde informatie voor een nader onderzoek zullen doorleiden naar onze adviseurs.

Enkhuizen, 15 mei 2007

Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van E n k h u i z e n
De secretaris, De burgemeester,

(mw. H. Raasing) (J.G.A. Baas)
NB:
De juridische afdeling heeft nav de letterlijk overgenomen tekst uit de Drom, de uitspraken richting de SP gedaan dat dit een veredelde vorm van rekeningrijden betreft.
Verblijfsduurheffing:
Het plan behelst een systeem waarbij automobilisten als zij de stad inrijden worden geregistreerd (do een kaartje trekken zoals bij een parkeergarage) en pas als zij de stad uitrijden betalen voor de VERBLIJFSDUUR in de stad.
Wij denken aan een flexibel systeem waarbij het mogelijk wordt om voor de verschillende doelgroepen verschillende tarieven te hanteren en tarieven afhankelijk te stellen van de VERBLIJFSDUUR.
De voordelen die het systeem met zich kan meebrengen, zijn oa:
*geen automaten in de binnenstad;
*binnenstad autoluw;
*beperking doorgaand verkeer;
*bevordering fietsverkeer;
*mogelijkheden voor regulering vrachtverkeer;
*achteraf betalen, 100% dekkingsgraad
*sturingsmogelijkheid naar parkeerterreinen buiten stad (evenementen)
*winkeliers kunnen eventueel klanten van een uit-rijkaart voorzien (bijv.spaarsysteem)
De gemeente Enkhuizen voert binnenkort een quickscan uit om de (on)mogelijkheden van dit systeem in kaart te brengen.
Over de wijze waarop één en ander wordt ingevuld, kan op dit moment nog niets met zekerheid worden gezegd. Alle opties wat betreft de techniek, tarifering,doelgroepenbeleid en dergelijke staan nog open.