Ministerie, vakbonden en werkgevers openen meldpunt voor knelpunten in thuiszorg

4 april 2007

Het ministerie van Volksgezondheid, de werkgevers en vakbonden in de thuiszorg gaan de gevolgen van het systeem van aanbestedingen voor het personeel in de thuiszorg in kaart brengen. Dat moet harde cijfers opleveren over het aantal mensen dat zijn baan dreigt kwijt te raken.
Alle betrokkenen hebben hierover afspraken gemaakt, heeft het ministerie laten weten. Thuiszorginstellingen kunnen bij een meldpunt de knelpunten aangeven, aldus Abvakabo FNV.

Sinds de invoering van de WMO in januari besteden de gemeenten thuiszorg aan. Medewerkers dreigen hun baan te verliezen als het werk niet wordt gegund aan de instelling waarbij zij werken. Ook worden mensen noodgedwongen alphahulp, waardoor hun rechtspositie slechter wordt. Ze moeten dan zelfstandig ondernemer worden en hebben bijvoorbeeld geen recht meer op vakantiegeld, betaald ziekteverlof of pensioenopbouw.

Ontslag
Volgens de vakbond CNV Publieke Zaak zetten werkgevers thuiszorgmedewerkers in het hele land onder druk om akkoord te gaan met een slechter arbeidscontract. Als die niet instemmen, krijgen ze ontslag, zegt de bond. Ook het ministerie krijgt signalen dat werkgevers personeel onder druk zetten, heeft een woordvoerder donderdag laten weten.

Tekorten
Alle betrokkenen willen dat de mensen die nu in de zorg werken, voor de sector behouden blijven, want daar dreigen de komende jaren grote personeelstekorten. Staatssecretaris Jet Bussemaker (VWS) heeft € 20 miljoen beschikbaar om boventallig personeel te laten doorstromen naar andere banen in de zorg.

Stakingen
Het CNV heeft donderdag met stakingen gedreigd als de werkgevers, verenigd in ActiZ, weigeren een garantie af te geven voor behoud van alle werkgelegenheid in de thuiszorg. ActiZ zegt gedwongen ontslagen niet te kunnen uitsluiten. Volgens de organisatie hebben thuiszorginstellingen nu al een overschot van 3.200 medewerkers (1.300 arbeidsplaatsen) voor de duurdere vorm van huishoudelijke verzorging.

Niet lonend
Volgens ActiZ kiezen gemeentes nu voor driekwart van de huishoudelijke verzorging voor de goedkope alphahulpen terwijl dit voor de invoering van
de WMO een kwart was. Voor thuiszorginstellingen is het niet lonend het overtollige personeel voor de goedkopere hulp in te zetten. Van dwang om
akkoord te gaan met een slechter arbeidscontract is geen sprake, zegt een woordvoerder.

Bron:gemeente.nu