Groen licht voor bestuurlijke boete

6 april 2007

Groen licht voor bestuurlijke boete

De Tweede Kamer stemde twee weken geleden zonder verdere discussie in met de twee wetsvoorstellen voor respectievelijk de bestuurlijke boete voor overlast in de openbare ruimte en voor fout parkeren en andere lichte verkeersovertredingen.

De uitkomst is opmerkelijk, omdat de Kamer eerder in meerderheid instemde met een amendement van het intussen vertrokken VVD-kamerlid Luchtenveld, waarmee ook het negeren van rood licht door fietsers en voetgangers onder de strekking van het wetsvoorstel werd gebracht. Maar na een nader advies van de Raad van State – die geen bezwaar in de toevoeging zag – stelden de ministers van Verkeer en Waterstaat en Justitie toch voor om het rijden door rood buiten het wetsvoorstel te houden. ‘Dit betekent een inperking van de mogelijkheden van de gemeenten om bestuurlijk te kunnen handhaven’, gaf de VNG in een laatste brandbrief vlak voor de stemmingen in de Kamer aan.

Uitgekleed voorstel
Drijvende kracht achter het amendement was Ruud Luchtenveld, tot vorig jaar zomer kamerlid voor de VVD en tegenwoordig wethouder in Amersfoort. Hij vindt dat het een uitgekleed wetsvoorstel is geworden: ‘Ik had liever gezien dat gemeenten meer armslag was gegeven. Dan houd je het onderwerp ook lokaal. Nu blijven gemeenten afhankelijk van het Openbaar Ministerie.’

Overigens vindt Luchtenveld dat gemeenten die dat willen, het nieuwe instrument van de bestuurlijke boete zeker moeten oppakken.

Openbare ruimte
De Tweede Kamer is ook akkoord gegaan met de laatste wijzigingen van de regering bij het wetsvoorstel voor een bestuurlijke boete voor overlast in de openbare ruimte. De Kamer legt zich neer bij de terugkeer van het criterium dat ook oorspronkelijk in het wetsvoorstel stond.

Volgens PvdA-kamerlid Aleid Wolfsen, die eerder met een lijst kwam waarmee ongeveer alle APV-overtredingen onder de bestuurlijke boete werden gebracht (op voorwaarde dat de raad hiervoor bij verordening heeft gekozen, red.), is dat geen probleem. In de gewijzigde wetstekst staat nu dat de raad bij verordening kan bepalen dat een bestuurlijke boete kan worden opgelegd voor overtreding van voorschriften uit de APV die hierin strafbaar zijn gesteld en die niet bij algemene maatregel van bestuur (AMvB) zijn uitgezonderd. Volgens Wolfsen zou dat in principe de hele APV kunnen zijn, tenzij het om overtredingen gaat waar de politie aan te pas komt, zoals bij samenscholing en hinderlijk drankgebruik. Ook overtredingen die dicht tegen ernstig strafbare feiten aan liggen, vallen er niet onder. Deze overtredingen moeten nog nader bij AMvB worden bepaald.

Ondanks de beperkingen zal het instrument toch een brede toepassing kunnen krijgen, verwacht Wolfsen: ‘Het betekent heel praktisch dat gemeenten facultatief kunnen beslissen of ze het instrument al dan niet willen inzetten. Ik zou zeggen: pak het op en ga ermee aan de slag.’

De bestuurlijke boete kan ook worden opgelegd voor overtredingen van de afvalstoffenverordening. Daarmee kan onder meer de problematiek van zwerfafval worden aangepakt. De Kamer legde zich neer bij het gegeven dat er geen bestuurlijke boete komt voor de handhaving van de identificatieplicht. Die blijft beperkt tot het strafrecht.

Concretisering
Voor beide wetsvoorstellen geldt dat er nog AMvB’s moeten worden opgesteld waarin de reikwijdte verder wordt geconcretiseerd. De VNG zal hier nauw bij betrokken zijn. Zij heeft bij de Kamer steeds gepleit voor een zo groot mogelijke reikwijdte van de boete, omdat de gemeenten zo meer handvatten krijgen om handhavend te kunnen optreden. De VNG betreurt dan ook dat roodlichtcontrole uit het wetsvoorstel is geschrapt.

Beide wetsvoorstellen zijn nu naar de Eerste Kamer. De verwachting is dat het nieuwe instrument op z’n vroegst met ingang van 1 januari 2008 in werking kan treden.

Bron:VNG-Net