Onvoldoende steun voor werkzoekende nabestaanden

9 februari 2007

Onvoldoende steun voor werkzoekende nabestaanden

Weduwen en weduwnaars weten niet dat ze bij het zoeken naar werk de gemeente om hulp kunnen vragen. Gemeenten hebben deze ondersteuning op papier goed geregeld, maar in de praktijk hebben ze nabestaanden vaak niet in beeld. Daardoor krijgen veel werkzoekende weduwen en weduwnaars niet de hulp waar ze recht op hebben.

Dit blijkt uit het rapport ‘Nabestaanden in beeld bij gemeenten’ van de Inspectie Werk en Inkomen (IWI). ‘Gemeenten zijn er verantwoordelijk voor nabestaanden die dat willen aan werk te helpen. Er zijn echter niet veel gemeenten die hier actief mee bezig zijn. Veel gemeenten kennen deze groep amper, terwijl het relatief eenvoudig is te achterhalen welke mensen in aanmerking komen voor hulp bij het zoeken naar een baan’, vertelt Erik Stolk, woordvoerder van de Inspectie Werk en Inkomen.

Gemeenten kunnen gegevens van nabestaanden opvragen bij het zogeheten Inlichtingenbureau. Deze organisatie ondersteunt gemeenten bij de (elektronische) gegevensuitwisseling met andere partijen in de sociale zekerheid, zoals de Sociale Verzekeringsbank, die de Algemene nabestaandenwet (ANW) uitvoert. Stolk: ‘Er zijn maar weinig gemeenten die de gegevens bij het Inlichtingenbureau opvragen om ze te gebruiken om nabestaanden te helpen bij het vinden van werk. De meeste gemeenten vragen ze op voor andere doelen, zoals armoede- en fraudebestrijding.’

Staatssecretaris Van Hoof (Sociale zaken en Werkgelegenheid) heeft het rapport inmiddels aan de Tweede Kamer aangeboden. Hij zegt het van groot belang te vinden dat gemeenten over voldoende gegevens beschikken om ook nabestaanden met een ANW-uitkering te kunnen ondersteunen bij hun reïntegratie.

Van Hoof hoopt – net als de inspectie – dat de al in gang gezette intensivering van de voorlichting door de Sociale Verzekeringsbank en het Inlichtingenbureau ertoe leidt dat nabestaanden en gemeenten beter bekend raken met de mogelijkheden voor de dienstverlening aan nabestaanden ten behoeve van hun arbeidsinschakeling.

Bron:Binnenlands Bestuur
Gepost door: S.Quasten