Natuur buiten bereik voor lage inkomens

9 februari 2007

Natuur buiten bereik voor lage inkomens

Of iemand de natuur in gaat wordt in belangrijke mate bepaald door de sociaal-economische status. Mensen met lage inkomens en laag opgeleiden bezoeken de natuur niet of nauwelijks. dat blijkt uit onderzoek door SME Advies en sociaal-psycholoog Richard Wezelenburg.

Natuurorganisaties richten zich nu vooral op jongeren en allochtonen. Een grote groep sociaal-economisch zwakkeren die niet van allochtone afkomst is, wordt niet benaderd door die organisaties.Natuur is ook voor deze groep van belang voor beweging, ontspanning en ontwikkeling.

Oproep
SME Advies doet een oproep aan beleidsmakers en groene organisaties om meer aandacht te geven aan het betrekken van alle doelgroepen met een lage sociaal-economische status bij nieuwe of bestaande natuurprojecten en natuureducatieprogramma's.

Inkomen en opleiding
Uit het onderzoek blijkt dat het percentage mensen dat de natuur bezoekt afneemt naarmate het inkomens- en opleidingsniveau lager is. Van de mensen met een laag inkomen is 67% van allochtone afkomst. Voor deze groep worden inmiddels speciale projecten opgezet. Aan de overige 33% wordt geen of nauwelijks aandacht besteed.

Bron:Gemeente.nu
Gepost door: S.Quasten