INSPRAAK PROJECT TOERISTEN OVER WATER (HARLINGERSTEIGER ETC)

9 februari 2007

INSPRAAK PROJECT TOERISTEN OVER WATER (HARLINGERSTEIGER ETC)

Kabelkrant Harlinger Steiger

Vandaag 9 februari 2007 is het startschot gegeven voor de inspraakprocedure " project Toeristen over Water". De SP is groot voorstander van het betrekken van burgers bij besluitvorming, maar nu het er eens van komt, zetten wij bij deze procedure wel grote vraagtekens.

Één van onze bedenkingen betreft de volgende tekst die te vinden is op de gemeentesite:
"De gemeente is van plan om een forse investering te doen in de infrastructuur van de stad, met name gericht op het kunnen ontvangen van riviercruiseschepen. Hiervoor is een projectplan opgesteld. Het voornaamste deelproject is het uitbreiden van de bestaande Harlingersteiger"

Met name de laatste zin is eigenaardig. Hiermee wordt de suggestie gewekt dat alleen het uitbreiden van de Harlingersteiger een mogelijkheid is om de cruisevaart aan te laten meren, en dat dit de voorkeur heeft.
Dit wordt nog eens bevestigd door de stelling dat "de Provincie na onderzoek heeft aangegeven dat dit de beste locatie zou zijn". Dit is niet juist, de Provincie heeft aan de locatie geen voorwaarden gesteld, en dit onderzoek is niet door de Provincie maar door bureau Oranjewoud uitgevoerd.

Zowel de commissie als de Raad heeft heel duidelijk aangegeven dat er meerdere mogelijkheden onderzocht diende te worden, waaronder aanmeermogelijkheden aan de Gependam.
Deze is oa: immers nog steeds niet rendabel, heeft de ruimte om deze schepen aan te laten meren, en de hulpdiensten hebben makkelijker toegang bij calamiteiten.
Dat is dus niet gebeurd, terwijl die toezegging wel is gedaan, met bovendien de aanvulling dat locatie, voorwaarden etc aan de Raad ter discussie zou worden voorgelegd. Nu zullen we als raad moeten discussieren over ja/nee van 1 keuze.
Zowel de burger als de Raad krijgt (zoals tegenwoordig blijkbaar gebruikelijk is) dus geen meerkeuze voorgeschoteld, en dat is geen goede ontwikkeling.

Wat ook meegewogen dient te worden is het feit dat de subsidie van de Provincie volledig besteed zou worden aan het realiseren van een nieuwe Harlingersteiger, alle andere "deelprojecten" komen uit de gemeentelijke kas. Als blijkt dat er weerstand bestaat tegen het realiseren van de Harlingersteiger, zal daar geen bloed uit vloeien.

Dus afrondend kunnen wij concluderen dat wij blij zijn met de inspraakprocedure, maar ongelukkig zijn met hoe de zaken aan de burger worden voorgelegd en de tot nu toe gevoerde procedure.
Wij hopen in ieder geval dat men massaal gebruik zal maken van de procedure om hun stem te laten horen,( of men nu voor of tegen is) en ook aanwezig zal zijn tijdens de infoavond die nog in de planning zit.

Kabelkrant Harlinger Steiger Kabelkrant Harlinger Steiger Kabelkrant Harlinger Steiger

Toeristen over Water