Een brug te ver

6 februari 2007

Een brug te ver

Tijdens de raadsvergadering moest een besluit genomen worden over het ontwerp van de
Kat en Hondbrug.

Zoals een ieder weet, is deze brug al geruime tijd aan vervanging toe. Uiteindelijk heeft het College met een zak subsidie van de Provincie in het vooruitzicht de Raad een keuze voorgelegd, die eigenlijk geen keuze was. Of men ging akkoord met 1 onderwerp of niet. Dat noemen wij dus geen keuze.

Het zou niet zo moeten zijn dat een stadsbeeld afhangt van een pot subsidie. In onze ogen was de juiste manier om dit aan te pakken geweest, als men in de afgelopen tijd een aantal ontwerpen,( en dan het liefst met een historische uitstraling) aan de Raad had voorgelgd om daaruit een keuze te maken.
Als er dan subsidie voor uitvoering bijkomt is dat mooi meegenomen.
Nu werd de Raad onder tijdsdruk gezet en was er geen keuze mogelijk. Vrijwel alle fracties hadden hier een probleem mee, maar de subsidie gaf voor de meerderheid toch de doorslag.

De SP. PvdA en GL hebben allen een stemverklaring afgelegd en tegen dit voorstel gestemd, wat er helaas niet in heeft geresulteerd in het afblazen van het ontwerp van deze brug, die volgens ons niet past in het beeld van dat stukje van het mooie Enkhuizen.
De uiteindelijke stemming eindigde in 10 voor en 7 tegen.