Herman Bode Sr. overleden

11 januari 2007

Herman Bode Sr. overleden

Oud-FNV-bestuurder Herman Bode is woensdag op 81-jarige leeftijd overleden. Bode was van 1982 tot 1985 vice-voorzitter van de FNV.

Bode was een vakbondsman in hart en nieren. Hij was vakbondsbestuurder van zijn 28e tot zijn pensioen.
Na zijn pensioen bleef hij actief om omstandigheden voor de zwakkeren te verbeteren en de armoede te bestrijden via kerkelijke organisaties. Legendarisch werd hij met zijn woorden ,,Willen we naar de Dam, dan gaan we naar de Dam''. Die sprak hij in 1980 bij een demonstratie tegen bezuinigingsplannen van het kabinet.

Herman Bode was in zijn tijd een belangrijk boegbeeld van de vakbeweging. Vol passie, betrokkenheid, emotie, een groot gevoel van rechtvaardigheid en strijdbaar voor degeen aan de onderkant van de samenleving is Bode van onschatbare waarde geweest voor de vakbeweging. Hij was zeer betrokken bij het lot van mensen buiten het arbeidsproces, zoals werklozen en arbeidsongeschikten.
Na zijn pensionering werd hij Koninklijk onderscheidden voor zijn tomeloze inzet.