duidelijkheid troef

7 december 2006

duidelijkheid troef

Wat er gebeurde tijdens de raadsvergadering van 6 december...

Op zich stonden er geen wereldschokkende zaken op de agenda, maar de voltallige
Raad heeft gister richting het College een duidelijk signaal afgegeven.
Wat was er aan de hand? Al maandenlang is er gediscussieerd over de havenliggelden en de rioolrechten. In een eerder stadium had de meerderheid van de Raad al aangegeven de afschrijvingstermijn met 10 jaar te willen verhogen. Nu werd door de gehele Raad door middel van een motie en een amendement, aangegeven dat er een correctie diende plaats te vinden op de beide voorstellen.

Ondanks alle pogingen van het College om de Raad op andere gedachten te brengen, bleef deze voet bij stuk houden en daar kon het College het dan mee doen.
De boodschap was helder: het is de Raad die bepaalt en het College dat dient uit te voeren.

Datzelfde gold voor de visie Compagnieshaven, alle fracties gingen met deze visie akkoord, onder uitdrukkelijke voorwaarde dat het aanwezige groen gespaard blijft.

En als klap op de vuurpijl waren alle fracties ook nog eens eensgezind over het aanhouden van een besluit mbt de fusie van de GGD, in ieder geval tot duidelijk wordt wat de vragen van de Raad in Hoorn nu precies zijn en waren, en wat de beantwoording inhoudt. Zorgvuldigheid is geboden.

Het was al met al dus een vruchtbare en constructieve avond, waar wij als SP-fractie
tevreden op terug kunnen kijken.