'WMO trekt als vernietigende orkaan door thuiszorg'

12 oktober 2006

'WMO trekt als vernietigende orkaan door thuiszorg'

Honderden werknemers, voornamelijk vrouwen, moeten vrezen voor hun baan nu thuiszorgorganisatie Icare de aanbesteding van de huishoudelijke verzorging in Zwolle niet in de wacht heeft gesleept.

De vakbonden waarschuwen al geruime tijd tegen grootschalige ontslagen in de thuiszorg, die het gevolg zijn van de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. ‘De WMO trekt als een vernietigende orkaan door de thuiszorg,’ stelt bestuurder Leon Vincken van CNV Publieke Zaak.

Volgens deze nieuwe wet, die per 1 januari 2007 van kracht wordt, kunnen gemeenten via aanbestedingsprocedures bepalen welke instelling in de gemeente zorg- en welzijnsdiensten mogen gaan leveren, waaronder ook de huishoudelijke zorg. Het gevolg is dat organisaties die de huishoudelijke zorg goedkoper aanbieden dan de huidige, de aanbesteding binnenslepen.

Brandbrief
De bonden vrezen nog voor het eind van het jaar vele duizenden ontslagen in de thuiszorg. De CNV Publieke Zaak stuurt deze week nog een brandbrief naar alle gemeenten met het verzoek om alles in het werk te stellen om de werkgelegenheid te behouden.

Meer ontslagen
Icare is niet de enige thuiszorgorganisatie die mensen ontslaat als gevolg van een verloren aanbesteding. Recent maakte thuiszorgorganisatie Internos uit Ridderkerk bekend dat ze zeventig medewerkers ontslaat, omdat de gemeenten Ridderkerk, Barendrecht en Albrandswaard hebben besloten met een andere zorgaanbieder in zee te gaan.

Mens volgt werk
Volgens Leon Vincken, bestuurder van CNV Publieke Zaak, is het probleem dat de politiek het principe ‘mens volgt werk’, zoals dat bij aanbestedingen in het openbaar vervoer geldt, niet in de zorgsector van toepassing wil verklaren.
Dat principe zou ervoor zorgen dat een organisatie die de thuiszorg in een bepaalde regio overneemt, verplicht is de werknemers over te nemen die het werk daar voorheen deden. ‘Nu moeten de ontslagen medewerkers gewoon solliciteren bij het nieuwe bedrijf, tegen slechtere arbeidvoorwaarden’, aldus de bestuurder.
Voor de werknemers van Icare is er nog hoop. De gemeente Zwolle heeft namelijk in het aanbestedingsbestek laten opnemen dat de partij aan wie de huishoudelijke verzorging is gegund, bereid moet zijn om huidige medewerkers over te nemen.

Vincken vindt dat er een landelijk sociaal plan moet komen waarin dit voor alle thuiszorgmedewerkers is geregeld. Want volgens de CNV-bestuurder zijn de huidige ontslagen pas het begin van een ware ontslaggolf in de thuiszorg. ‘Ik verwacht een migratiegolf van duizenden en duizenden thuiszorgmedewerkers,’ aldus Vincken.
Bron:Zorgwelzijn
Gepost door:S.Quasten