Sociale activering heeft nauwelijks effect

28 september 2006

Sociale activering heeft nauwelijks effect

Sociale activering levert, ondanks inzet van gemeenten, te weinig op. Ook als gemeenten zich goed inzetten om bijstandsgerechtigden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt weer geschikt te maken voor werk, zijn de resultaten beperkt. Dat concludeert de Inspectie Werk en Inkomen in het rapport Werken aan sociale activering.

Het overgrote deel van deze groep bijstandsgerechtigden heeft na afloop van een traject voor sociale activering nog steeds een slechte kans om werk te vinden. Wel scoort ongeveer de helft na een traject beter op tussendoelen, zoals sociale participatie en structurering van het levenspatroon.
De Inspectie Werk en Inkomen deed een casestudy bij 6 gemeenten.

Hanteerbaar maken
De onderzochte gemeenten voeren hun beleid voor sociale activering consequent en conform de wet uit. Ze richten zich voor deze groep vooral op het 'hanteerbaar maken van problemen' en het 'wegnemen van belemmeringen'. Het gaat om de activering van mensen die langdurig werkloos zijn en geen of zeer weinig werkervaring hebben.

Geen vooruitgang
Veel van hen hebben ook medische en/of psychosociale klachten en schulden, waardoor het vinden en behouden van werk erg lastig is. Bij ongeveer de helft van de mensen die een traject voor sociale activering heeft gevolgd, stellen de gemeenten vast dat geen vooruitgang is geboekt.

Bron:Gemeente.nu
Gepost door:S.Quasten