Rechtswinkels onder druk

2 augustus 2006

Rechtswinkels onder druk

Rechtswinkels in Nederland doen hun werk onder een toenemende druk. Enerzijds neemt het aantal klanten toe en anderzijds worden subsidies gestopt en is het steeds lastiger om vrijwilligers te vinden die veel vrije tijd willen opofferen voor hun idealen. Dat verklaarden dinsdag de initiatiefnemers van de landelijke rechtswinkeldag.

Voor het eerst in jaren kwamen rechtswinkeliers uit het hele land bijeen om hun ervaringen te delen en elkaar te adviseren. Ze deden dat in Tilburg, waar in 1969 de eerste rechtswinkel werd geopend.
Meer zaken
Rechtswinkels geven gratis juridische hulp aan mensen die dat niet zelf kunnen betalen. De toegenomen armoede en krapte op de woningmarkt drijft steeds meer mensen naar de rechtswinkel, zei Wim Vos van de Tilburgse rechtswinkel dinsdag. Hij en zijn collega's behandelden vorig jaar meer dan 2.000 kantonzaken.
Minder vrijwilligers
Veel rechtswinkels draaien op de belangeloze inzet van rechtenstudenten. Door de tempobeurs en hoge studiedruk zijn er steeds minder jongeren voor te porren. 'Wij konden het ons nog permitteren om veel tijd op te offeren zonder dat daar iets tegenover stond', blikte rechtswinkeloprichter Marius de Jong terug.