Kinderkampen in de knel

2 augustus 2006

Kinderkampen in de knel

Zomerkampen voor minder bedeelde kinderen hebben het moeilijk. De prioriteit van gemeenten ligt bij probleemjongeren. Gewone activiteiten voor gewone jongeren worden minder gesubsidieerd.

Gemeenten en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) subsidiëren welzijnsorganisaties die kinderkampen organiseren.
Andere prioriteiten
'Gemeenten leggen de prioriteit tegenwoordig bij schooluitval, probleemjongeren, en multi-etniciteit', zegt Hans Zuiver, directeur van welzijnsorganisatie Combiwel in Amsterdam in NRC-Handelsblad van maandag 31 juli. 'Zich hard maken voor het "gewone" speeltuinwerk, kinderwerk en activiteiten in de zomer is niet meer vanzelfsprekend. Vroeger was dat het vertrekpunt van alle jeugdbeleid.'
Het ministerie van VWS heeft drie jaar geleden het subsidiebeleid voor culturele en welzijnsinstellingen grondig gereorganiseerd. Structurele, jaarlijkse subsidie aan een groot aantal instanties werd afgebouwd. De overheid verleent voornamelijk incidentele subsidies voor innovatieve projecten.
'Een vrijwilligersorganisatie die al bijna honderd jaar (sinds 1912) vakantiekampen organiseert valt dan snel af, aangezien het organiseren van de kampen "regulier werk" is', aldus Joost Vlasblom, coördinator van YMCA- vakanties in de krant. 'Bovendien zijn kampen voor kinderen uit achterstandswijken en tehuizen ook niet innovatief, maar wel érg nodig. Subsidies voor kampen voor kinderen met overgewicht, of gehandicapten zijn er wel. Maar de "gewone" kinderen vallen buiten de boot.'