FRACTIE - Opmerkingen Coalitie uitwerkingsprogramma

22 augustus 2006

FRACTIE - Opmerkingen Coalitie uitwerkingsprogramma

We schreven hier al eerder over het coalitieprogramma, waarbij weer extra sterk opvalt dat er weinig vermeld staat over de economie, de veredelingsbedrijven, sprookjeswonderland, behalve indirect. Er zal vast wel wat gebeuren, maar wij begrijpen niet waarom deze belangrijke spelers in Enkhuizen niet worden genoemd.

Uitbestedingen

Bij veel onderdelen wordt gesproken over uitbesteding. Naar de mening van de SP is dit deels het gevolg van de te ver doorgevoerde bezuiniging op het ambtenarenapparaat. De SP ziet liever interne expertise en wil dus minder uitbesteden. Wat is uitgespaard geld waard als het aan de andere kant wordt uitgegeven aan externe bureau's?

1.2.1

"Verdere (grootschalige) bezuinigingen op de ambtelijke organisatie zullen uitblijven." Hoe verhoudt zich dit tot plannen met bijvoorbeeld de buitendienst?

3.2.1

De SP is blij dat de ontwikkeling van een stadsvisie eindelijk ter hand wordt genomen. De SP ziet veel in een traject met "interactieve besluitvorming" (zie www.vernieuwingsimpuls.nl)

4.1.1

Hier wordt de bestuursopdracht van 4 april 2006 waarschijnlijk bedoeld?

5.1.1

De nota armoedebeleid laat vrij lang op zich wachten. De SP ziet graag sneller concrete maatregelen.

6.1.1

Genoemd wordt integratie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk. Hoe verhoudt dit zich eerdere plannen om het peuterspeelzaalwerk bij het onderwijs onder te brengen (kwestie Breedband)?

7.1.1

Over de financiële consequenties van "waterkwaliteit" wordt gezegd: "de financiële consequenties zijn medio 2009 pas aan te geven omdat dan het maatregelenprogramma is afgerond". Dit is toch de omgekeerde wereld? Er zal toch minstens een kostenraming moeten zijn?

8.1.1

Bouwen moet naar vraag gebeuren. We vragen ons of deze vraag goed genoeg onderbouwd is.

9.1.1

Veel maatregelen voor het verkeersplan. Jammer dat de wegen alleen niet (goed) onderhouden worden. Daarnaast zijn we blij met het open blijven van de melkmarkt, het getuigt echter wel van enige politieke lafheid om daar deze coalitieperiode niets aan te doen.

11.1.1

Het vlekkenplan moet budget neutraal worden uitgevoerd. Wat is dat waard als inkomsten van vele jaren al worden gekapitaliseerd om 0 onder de streep te krijgen?

12.1.1

Een visie voor de haven wordt weer rijkelijk laat vastgesteld (2008). Het is goed gebruik om eerst te weten wat je wilt voordat je daadwerkelijk is iets doet: eerst denken dan doen.