HET LAND VAN OOIT

10 oktober 2018

HET LAND VAN OOIT

In mijn jeugd stond er jaren lang een morsige man met een bord in de binnenstad van Den Haag. “De wereld vergaat binnenkort” stond er op zijn bord te lezen. Niemand nam hem serieus.

Ik moest daar ineens aan denken toen ik premier Rutte op televisie zag. Hij verdedigde zijn cadeau aan buitenlandse aandeelhouders van zo’n twee miljard Euro per jaar met dezelfde soort doemscenario’s.

Want als dat cadeau voor de superrijken niet doorging, dan zou dat tienduizenden banen kosten, de beurs van Amsterdam zou instorten en de crisis zou ons land weer teisteren.

Maar waar gaat het nou werkelijk om? Shell heeft twee hoofdkantoren. Eentje in Engeland en eentje in Nederland. Als het echte hoofdkantoor in Nederland zou komen wordt de boekhoudafdeling van Engeland overgeplaatst naar Nederland. Pakweg zo’n honderd of tweehonderd banen.

U denkt toch werkelijk niet dat Shell – als dat cadeau niet doorgaat – heel Pernis zal sluiten en de raffinaderij - die miljarden kost- zal afbreken om te verplaatsen naar Engeland? En boorputten en gaswinningsinstallaties kun je niet verplaatsen. En denkt u nou echt dat Unilever al zijn bedrijven die voedingsmiddelen in Nederland produceren ineens gaat verhuizen naar een Engeland dat straks niet meer in de EU zit? Of dat alle aandelen van die twee multinationals ineens van de beurs in Amsterdam worden gehaald? Ik zal u een geheimpje verklappen…..de meeste aandelen worden niet eens via de Amsterdamse beurs verhandeld, maar er zijn speciale handelsplatforms voor, zodat de echt grote handel daar plaats vindt. Is een stuk goedkoper namelijk.

Rutte kreeg ook nog steun van zijn fractievoorzitter Klaas.

Die is van mening dat je met een foute postcode tweemaal zo hard gestraft moet worden dan iemand met een mooie postcode. Zo’n truukje in een debat noemen ze in Engeland een”dead cat on the table”. Als je geen argumenten meer in huis hebt om je onzinnige voorstel te verdedigen, dan gooi je figuurlijk gezien een dode kat op de tafel. Dan hoop je dat iedereen zich daarover gaat buigen en heeft niemand het meer over je eerste onzinnige voorstel. En ja hoor, alle respectabele kranten en actualiteitenprogramma’s gingen hier series aandacht aan besteden. Maar de partijen in de Tweede Kamer lieten zich niet verlokken. Want wie wil er nou klassenjustitie legaliseren? Daar is er al genoeg van. Als ING jarenlang meewerkt aan het crimineel witwassen van miljarden Euro’s krijgt die een boete van € 775.000.000, terwijl in diezelfde week een pizzabakker tot zes maanden cel werd veroordeeld omdat hij € 42.000 had witgewassen voor een crimineel om zijn zaak niet failliet te laten gaan.

Ook dat deed mij weer denken aan mijn jeugd. Toen had je nog winkeltjes voor zand, zeep, soda, borstels en bezems. Aan de muur bij ons buurtwinkeltje hing een bord: “kleine stelen en grote stelen, maar grote het meest”.

En tot slot….gelooft u echt nog in sprookjes? Zoals “u gaat er (bijna) allemaal zeker 1,5 % op vooruit”?

Nou de superrijken wel, maar de meeste mensen wachten nog steeds op de door Rutte beloofde duizend Euro. Samen met het kwartje van Kok is dat verdwenen naar het Land van Ooit.

Marcel Olierook

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.