ARME BOEREN?

19 oktober 2019

ARME BOEREN?

Ook zo meegeleefd met de boeren en hun protesten? Ook de fabeltjes geloofd over die hardwerkende stakkers die ten onder gaan aan regeltjes? Ook zo meegehuild met de wolven in het bos en gerenommeerde wetenschappers uitgemaakt voor charlatans die in een groot complot zitten om de boeren “te vermoorden”?

Nou ik niet.

Ik heb nog geen boer gezien bij de grote klimaatdemonstraties. Hoezo begaan met het milieu? Hard studerende en werkende jongeren die niet voor hun eigen belang, maar voor het redden van de aarde demonstreren worden door dezelfde boeren voor werkschuw tuig uitgemaakt dat uit hun kraakpanden verjaagd moet worden.

De uit hun gierkelders gekropen boertjes, voor één keer ’s uit hun dorp weg naar de grote stad, lopen wat achter. Er bestaan al tientallen jaren geen kraakpanden meer, dankzij de antikraakwetten.

Als je de grootste file van de eeuw veroorzaakt en burgers uren vertraging oplopen en alleen maar voor je eigen belang protesteert krijg je vlaai en koffie op het Provinciehuis. Als je zeven minuten een zebra bezet als jongere die opkomt voor het redden van de aarde wordt je weggesleept en krijg je van oom agent een boete van € 380.

Tsja…..standsverschil hè.

Wist u dat één op de zeven boeren miljonair is? En dat zij eigenaar zijn van de meest ammoniak (stikstof) uitstotende bedrijven?

Vroeger noemden we de lobbymachine van de boerenstand “de ijzeren ring”. De EEG, voorloper van de EU, werd onder herenboer Sicco Mansholt, een subsidiemachine voor de boerenstand. De christelijke partijen hebben en hadden in Europa de politieke macht. Boterbergen, vleesbergen en melkplassen waren de uitwassen van het ongebreideld subsidie verlenen.

Ons milieu wordt verkankerd door (vlieg)verkeer, industrie, landbouwgiffen en (kunst)mest. Maar de boer kijkt alleen naar het eigen belang.

De woningbouw wordt stilgelegd, omdat deze zo’n 6% bijdraagt aan de stikstofemissie, met als gevolg nog langere wachtlijsten. Maar de boer wil blijven uitstoten, terwijl hij verantwoordelijk is voor 46% van de stikstof. En als je met 3000 tractoren oprukt, lijkt dat op het oprukken van meerdere tankdivisies, met hetzelfde intimiderende effect. En dat levert slappe knieën op bij bestuurders. Vooral van christelijke huize.

Nu wij – zowel werkenden als gepensioneerden – fors gekort dreigen te worden in ons bestaan als gepensioneerde lijkt het mij handig als wij op dezelfde manier optrekken naar Den Haag als de boeren. Weliswaar hebben wij geen tractoren, maar met onze rollators en rolstoelen over de snelweg naar Den Haag moeten we toch een aardig effect hebben op de politiek.

Tenslotte zijn wij met 8.000.000 mensen die gekort worden, en het aantal boeren bedraagt maar 170.000.

Eens kijken of we dan ook koffie met vlaai krijgen in plaats van een boete!

Marcel Olierook

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.