En de betaald parkeren lobby gaat door...
En de betaald parkeren lobby gaat door...
In het NHD van vandaag een artikel over digitale systemen voor het parkeren. Het eerste wat opvalt zijn zinnen als "Met eigentijdse oplossingen wordt dat verleden tijd.". "Belparkeren past perfect in de parkeertoekomst" en "Ze kunnen parkeertechnisch in een geheel opgemaakt bed stappen." Het lijkt wel een reclamefolder.
Het tweede is de teneur van een gelatenheid. "Betaald parkeren overspoelt het land". Zoiets als "iedereen doet het al". Vaak wordt dit sentiment gebruikt om het ook maar elders in te voeren. Dat gevoel heb ik bijvoorbeeld bij mijn eigen plaats Enkhuizen.
Tenslotte gaat het ook over kentekenregistratie. Het is 1 ding als je je kenteken -zoals in Utrecht- zelf ingeeft, het gaat alleen verder -te ver- als je kenteken bij binnenkomst wordt geregistreerd. Het voorbeeld dat wordt aangehaald in het artikel gaat over kentekenscanning om te controleren of iemand wel heeft betaald, het is niet een systeem waar iedereen die een stad bezoekt automatisch in terecht komt. De auteur lijkt -gezien de eerdere reclameslogans- daar ook niet zo heel veel moeite mee te hebben.
Misschien komt dat wel doordat het als vervanging dient voor een bestaand systeem met automaten. Kortom, betaald parkeren is daar al. Dan blijft de vraag alleen open of je uberhaupt in kleine plaatsen wel betaald parkeren moet invoeren.
"Kennelijk werkt het in Mokum naar behoren" concludeert de auteur, aangezien Servicehuis Parkeren landelijk start. O, ja dat geldt natuurlijk altijd: bij het rookverbod, bij de OV-chipkaart, allemaal na pilots ingevoerd en *dus* moet het goed zijn. Of geldt daarvoor "Steeds meer steden gebruiken het prijsmechanisme om de automobilist uit het centrum te weren.". Ah, dat is de autoluwe binnenstad. Als een uurbedrag hoog is snap ik wel dat er minder auto's komen. Of zoals Rob van Ginneken in dit stuk schrijft: "Volgens van der Heide (van Grontmij) werkt het mechanisme heel simpel: men wil 10 procent van de plekken in het centrum vrijhouden, zodat auto's niet langdurig zoekend hoeven rond te rijden. Vanwege de luchtvervuiling. De pijnknop wordt net zo hoog op gedraaid tot er genoeg autorijders wegblijven." Kijk, daar heb je een logische redenering: hoge tarieven schrikken auto's af. In Amsterdam zijn het hoogst in de wereld: hoeveel minder auto's heb je daarmee gekregen?
En voor de lokale situatie: je moet de pijnknop aandraaien. Wat mij betreft niet op die manier, maar het huidige besluit blijkbaar ook niet. De eerste periode van 1 a 2 uur (soms wordt zelfs ook opportuun 2 a 3 uur genoemd) moet namelijk gratis worden. Dat schrikt toch niet af? Dat maakt toch niet autoluw? Maar daarvoor investeer je wel in een systeem dat nooit gratis zal zijn. Of zoals al eerder door anderen werd gezegd "voor niets gaat de zon op".
- Zie ook:
- SP WFO